Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim ma mieć ok. 169 kilometrów. Kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie - Rzeszów Południe.
- Połączyliśmy nie tylko stolice województw podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4 - informuje Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, obecnie przygotowywany jest jej południowy przebieg, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu.
Fragment Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych.
Na pierwszym z nich – Rzeszów Południe-Babica – aktualne zaawansowanie prac to ok. 42 proc. W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19 (WK), trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19 (PG).
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Rozpoczęła ona pracę 11 lipca i do tej pory wydrążyła 150 m tunelu.
Odcinek z Babicy do Jawornika będzie miał długość 11,6 km. Aktualne zaawansowanie prac to blisko 30 proc.
- To jeden z ciekawszych odcinków na trasie Via Carpatia. Niewątpliwym atutem budowanej drogi są spektakularne walory widokowe, które będą mogli podziwiać kierowcy podróżujący tym odcinkiem - podkreśla Joanna Rarus.
Projekt zakłada budowę ośmiu estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa będzie miała długość ok. 1,15 km i filary o wysokości ok. 80 m. Powstanie też sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
- Obecnie prowadzone są roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych pod posadowienie podpór mostowych obiektów inżynierskich takich jak wiadukty i estakady. Budowane są podpory oraz ustroje nośne przęseł tych obiektów - informuje Joanna Rarus.
Dodaje, że na najwyższej estakadzie ES-26 usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem. - Wykonane zostały tam już pierwsze oczepy fundamentowe - mówi rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Zaawansowanie prac na odcinku S19 pomiędzy węzłami Krosno (w Iskrzyni) a Miejsce Piastowym wynosi ok. 64 proc.
- Najbliższe miesiące to przede wszystkim kontynuacja robót ziemnych: wykonywanie warstwy mrozoochronnej, podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Trwa układanie elementów brukarskich - wylicza Joanna Rarus.
Dodaje, że wykonawca w ramach kontraktu wybudował wytwórnię mas bitumicznych i aktualnie trwa układanie mieszanki mineralno-asfaltowej.
W branży mostowej kontynuowane są prace żelbetowe w zakresie obiektów mostowych oraz przepustów. Trwają prace związane z wykonywaniem murów oporowych z gruntów zbrojonych wraz z zasypkami inżynierskimi obiektów mostowych.
- Na koniec roku wykonawca planuje zakończyć budowę trzech wiaduktów drogowych w ciągu dróg gminnych w Zalesiu oraz w Targowiskach - informuje Joanna Rarus.
S19 pomiędzy Miejscem Piastowym a Duklą ma mieć długość 10 km. Aktualne zaawansowanie prac to około 35 proc.
- Na budowie kontynuowane są prace w zakresie odhumusowania, wykopów, nasypów, warstwy mrozoochronnej i dróg dojazdowych. Na trasie głównej wykonywane są warstwy konstrukcji nawierzchni, w tym między innymi podbudowa pomocnicza i zasadnicza niezwiązana, podbudowa oraz warstwa wiążąca z betonu asfaltowego - wylicza Joanna Rarus.
Trwają też prace w zakresie obiektów mostowych. Na estakadzie w miejscowości Równe została zabetonowana płyta i trwają prace wykończeniowe. Na początku października połączono dwa brzegi rzeki Jasiołki lewą nitką estakady w Zboiskach, która realizowana jest w technologii nawisowej.
- W październiku zaplanowano montaż belek na przejściu dla dużych zwierząt nad trasą główną i jezdniami dodatkowymi. Na obiektach mostowych, na których wykonano już ustroje nośne oraz ściany boczne, trwają prace w zakresie wykonywania zasypek inżynierskich. Na pozostałych obiektach prowadzone są prace zbrojarsko-betoniarskie, jak i wykończeniowe. Ponadto, wznoszone są mury oporowe z gruntu zbrojonego - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Dodaje, że w najbliższych miesiącach planowane jest zakończenie przebudowy sieci energetycznych. Kontynuowane będzie wykonywanie warstw mrozoochronych oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej.
- Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod podpory estakad - mówi Joanna Rarus.
Na odcinku rozbudowywanej S19 pomiędzy Sokołowem Małopolskim a Jasionką rozpoczął się pierwszy etap robót ziemnych, obejmujący odhumusowanie terenu w tym dróg dojazdowych oraz wykonanie konstrukcji tych dróg dla ruchu technologicznego, a także wzmocnienie w zakresie dróg dojazdowych i technologicznych.
Prace budowlane nie rozpoczęły się jeszcze na czterech odcinkach:
- Jawornik - Lutcza: trwa przetarg,
- Lutcza - Domaradz: na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (trwa projektowanie),
- Domaradz - Krosno: na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony jest wniosek o ZRID),
- Dukla - Barwinek (granica państwa): na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony jest wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID)