Inwestycja została zaplanowana w ramach projektu "Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie".
- Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej - informuje Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Budowa łącznicy umożliwi bezpośrednie połączenia na odcinku Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Teraz konieczny jest przejazd przez Jasło i zmiana kierunku jazdy.
PKP PLK szacuje, że skrócenie czasu podróży między Krosnem a stolicą województwa wyniesie około 20-25 minut.
- Organizatorzy przewozów pasażerskich zyskają możliwości przygotowania lepszej oferty dla podróżnych. Efektem przedsięwzięcia będą też dogodniejsze warunki dla przewozów towarowych, co przełoży się również na korzyści gospodarcze - dodaje Dorota Szalacha.
Planowane tory łącznicy o długości blisko 3,4 km połączą linie kolejowe nr 106 i 108 między przystankami Szebnie i Wojaszówka. W ramach przedsięwzięcia powstanie przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest również budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 metrów, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów.
Zgodnie z podpisaną umową, zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, zrealizuje konsorcjum spółek Track Tec Construction z Wrocławia (Lider) oraz INTOP Warszawa. Termin zakończenia prac przewidziany jest w połowie 2028 roku.