Droga krajowa numer 84 jest jedynym, bezpośrednim szlakiem komunikacyjnym z zachodu województwa podkarpackiego do przejścia granicznego w Krościenku. Ze względu na zwiększające się natężenie ruchu oraz znaczną degradację eksploatowanej drogi, wymagała ona rozbudowy.
Dotychczasowa szerokość pasa drogowego wahała się w granicach 20-50 metrów, a szerokość jezdni wynosiła 7 metrów. Dodatkowo, gęsta zabudowa oraz zlokalizowanie obiektów użyteczności publicznej przy drodze krajowej generują znaczny ruch pieszych poruszających się po jezdni oraz poboczu.
- Wszystkie te elementy spowodowały konieczność wprowadzenia segregacji ruchu oraz przebudowę istniejącej infrastruktury - zaznacza Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA podkreśla, że realizacja obu inwestycji była dużym wyzwaniem dla wykonawców, gdyż roboty budowlane prowadzone były pod ruchem.
- Wprowadzona została taka organizacja ruchu, która pozwoliła zachować ruch lokalny w trakcie prowadzenia robót - informuje Joanna Rarus.
Zakres prac obejmował przede wszystkim wzmocnienie nawierzchni jezdni DK84 do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś oraz wykonanie infrastruktury pieszo-rowerowej.
- Wybudowany został chodnik, ścieżki rowerowe, osiem zatok autobusowych, oświetlenie drogowe, wydzielono i doświetlono osiem przejść dla pieszych - wylicza Joanna Rarus.
Dodaje, że przebudowane zostało skrzyżowanie DK84 z drogą gminną oraz istniejące wloty dróg gminnych i powiatowych. Powstał też pas do lewoskrętu do szkoły.
Przebudowę w systemie „Projektuj i buduj” zrealizowało Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa za kwotę 24 mln zł.
Za budowę ekranów akustycznych odpowiedzialna była firma MR-CAT, która zrealizowała to zadanie za kwotę 19 mln zł.
- Powstały na odcinku 3,6 km. Ich budowa wynikała z zapisów decyzji środowiskowej, która została wydana przez burmistrza Zagórza dla przebudowy tego odcinka DK84 - tłumaczy Joanna Rarus.