Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 23 lutego 2025 03:28
Reklama włączenie społeczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Umowa podpisana. Chińskie autobusy elektryczne mają dojechać do Krosna w tym roku

Autobusy King Long będą kolejnymi pojazdami elektrycznymi w taborze MKS Krosno, który liczy obecnie 45 autobusów. Dziś (28 stycznia) w siedzibie Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego została podpisana umowa na ich dostawę.
Umowa podpisana. Chińskie autobusy elektryczne mają dojechać do Krosna w tym roku

Autor: Tomasz Jefimow

Dwa nowe autobusy elektryczne dostarczy konsorcjum firm EV Motors z Lublina i Busnex z Wilna. Ich oferta została wyłoniona w postępowaniu przetargowym i była korzystniejsza cenowo od oferty złożonej przez spółkę Solaris Bus&Coach. 

Wartość podpisanej umowy to 4 082 985 zł (brutto). Zgodnie z nią, do Krosna trafią dwa elektryki chińskiej marki King Long o długości 9 metrów i mocy silnika powyżej 220 kW. Będą to autobusy PEV9, mające ogółem 50 miejsc pasażerskich, w tym miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy.

Zakup jest możliwy dzięki finansowemu wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach kolejnej edycji programu "Zielony Transport Publiczny" realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota dofinansowania dla MKS w Krośnie to 3,8 mln zł, a pożyczka – ponad 380 tys. zł.

Przejazdy MKS będą bezpłatne?

Prezydent Krosna Piotr Przytocki, który był obecny na uroczystym podpisaniu umowy, zwrócił uwagę, że trwają prace, by zeroemisyjne autobusy miejskiej komunikacji były zasilane tanim prądem. 

- Dlatego tak oczekiwane jest zakończenie projektu budowy bloku energetycznego, bo tam prąd będzie produkowany z wysegregowanych śmieci - tłumaczy Piotr Przytocki

Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, którego częścią jest spółka MKS Krosno, dodaje, że władze miejskiej komunikacji oprócz zadań przewozowych będą mieć za zadanie bilansowanie energii w ramach klastra energetycznego. 

- Patrzymy na autobusy elektryczne jako na mobilne magazyny energii z opcją przewożenia pasażerów - mówi Janusz Fic.

Prezydent Piotr Przytocki dodaje, że tabor MKS w Krośnie będzie wzbogacany o kolejne autobusy elektryczne, tak by rozkład jazdy był zgodny z oczekiwaniami mieszkańców. 

- Chcemy, żeby komunikacja publiczna była powszechna i najlepiej jakby była za darmo dla wszystkich. Będziemy powoli do tego dążyć - zapowiada Piotr Przytocki.

Ale zastrzega, że nie obiecuje, że tak będzie. 

- Spotykamy się z niespodziankami w postaci różnego wzrostu kosztów, które spadają na nas, więc nie chcemy potem mieć właśnie zwiększonych kosztów działalności. Chcemy działać optymalnie - tłumaczy Piotr Przytocki

Autobusy King Long są bezpieczne dla pasażerów

Nowe autobusy elektryczne dla MKS w Krośnie wyposażone będą w magazyny energii o pojemności powyżej 250 kWh z bateriami w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). 

- O tych bateriach można rzeczywiście powiedzieć, że są ekologiczne - podkreśla Maciej Humeniuk, szef działu obsługi przedsprzedażnej EV Motors. 

Tłumaczy, że przede wszystkim nie zastosowano w nich kobaltu. A zużyte baterie mogą być w pełni poddane recyklingowi. 

- Ponadto, taka bateria cechuje się podwyższoną, a nawet największą żywotnością w porównaniu do innych baterii. Można o niej powiedzieć, że jest kilkukrotnie bardziej trwała niż klasyczne litowo-jonowe stosowane w pojazdach elektrycznych - mówi Maciej Humeniuk.

Paweł Dzikowski, prezes EV Motors zaznacza, że baterie LFP ze względu na skład fizyko-chemiczny są niepalne. - Jest to potwierdzone wieloma badaniami - zaznacza. I dodaje, że producent baterii stosuje w nich system, który na bieżąco kontroluje, co się w niej dzieje i zapobiega sytuacjom, w których mogłoby dojść do zbyt wysokiego poziomu napięcia, problemów z izolacją, czy zbyt wysoką temperaturą. 

Nowe elektryki w Krośnie będą jeszcze w tym roku

Zgodnie z umową dostawca ma 12 miesięcy od podpisania umowy na dostarczenie autobusów. Prezes EV Motors zapewnia, że elektryki do Krosna dotrą w III kwartale tego roku.

- Produkcja autobusu trwa nie dłużej niż trzy miesiące, natomiast cały szkopuł w dostarczeniu tkwi w logistyce i w często zablokowanym Kanale Sueskim. Czasem nowe autobusy potrafią przypłynąć w półtora miesiąca, a czasem w trzy - mówi Paweł Dzikowski

Tłumaczy, że w najbardziej pesymistycznym wariancie autobusy będą w Polsce za pół roku. - Później będziemy mieć czas na montaż systemu informacji pasażerskiej i przygotowanie pojazdu do wydania - mówi.

Nowe elektryki krośnieńskiej MKS będą posiadały system cyfrowego monitoringu wizyjnego oraz systemy informacji pasażerskiej, czyli tablice informacyjne, system zapowiadania przystanków, system zliczania potoków pasażerskich, kasowniki wielofunkcyjne, w tym jeden z możliwością płatności za przejazd kartą płatniczą. W przestrzeni pasażerskiej zamontowane będą ładowarki USB do ładowania telefonów komórkowych oraz bezpłatne WiFi.

Poza walorami komfortu cichej i płynnej jazdy, jakie zapewniają pojazdy elektryczne, nowe autobusy będą zapewniały wygodę pasażerom poprzez wyposażenie ich w siedzenia homologowane typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na graffiti, a miejsce dla kierowcy będzie wydzielone przeszkloną, zamkniętą kabiną z nowoczesnym pulpitem. 


Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ