Władze spółki PKP PLK podkreślają, że rewitalizacja trasy kolejowej Jasło-Nowy Zagórz jest ważna dla rozwoju kolei na Podkarpaciu. Po jej zrealizowaniu mają się zwiększyć możliwości komunikacyjne podróżnych, wybierających kolej jako ekologiczny i wygodny środek transportu. - Dla turystów to także lepsza alternatywa podróży, by odkrywać malownicze tereny południowo-wschodniej Polski, w tym Bieszczad - zaznaczają.
Inwestycja ma być finansowana przy wsparciu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
Projekt jest podzielony na etapy o różnych zakresach robót. Przyszłe prace obejmą m.in. przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem.
- Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak podkreślają władze spółki kolejowej, ważnym efektem przyszłych prac będą także dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów. Podróżnym mają zapewnić lepszą dostępność i ułatwią komunikację.
Zadanie obejmuje także przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Wymienione zostaną istotne dla prowadzenia ruchu kolejowego rozjazdy, zamontowane będą również nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Rewitalizacja linii kolejowej w Krośnie
Postępowanie przetargowe zakłada zakres podstawowy i cztery opcje inwestycji. Zgodnie z procedurą przetargową PKP PLK może skorzystać z nich w całości lub części.
Zakres podstawowy obejmuje zaprojektowanie wraz z opracowaniem koncepcji elektryfikacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Krosno-Nowy Zagórz oraz wykonanie robót budowlanych na odcinku Jasło-Krosno.
Natomiast w opcjach przewidziano rozbudowę odcinka ulicy Sikorskiego w Krośnie, wraz z budową skrzyżowania (ronda turbinowego) z ul. Dywizjonu 303 oraz budową dróg dodatkowych obsługujących tereny przyległe.
Jest też długo wyczekiwana inwestycja – obniżenie torów w Krośnie. Wykonawca w tej części będzie miał za zadanie m.in. uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych oraz wykonanie wszystkich robót budowlanych, wraz z obniżeniem niwelety na niespełna 3-kilometrowym odcinku (od wiaduktu nad Lubatówką w kierunku Sanoka). Zakres tych prac znajduje się w pierwszej opcji. W drugiej (która wykluczyłaby realizację niwelety, ale jest zdecydowanie tańsza) jest wykonanie robót budowlanych w istniejącym śladzie torów.
Otwarcie ofert w ogłoszonym we wrześniu postępowaniu było kilkukrotnie przekładane. Pierwotnie PKP PLK miała to zrobić w połowie października. Ostatecznie zrobiono to dopiero w ub. tygodniu.
Spółka PKP PLK poinformowała, że na sfinansowanie zamówienia podstawowego zamierza przeznaczyć 243 651 090,40 zł brutto.
Wpłynęło 9 ofert, wszystkie są wyższe niż założenia zamawiającego.
Konsorcjum spółek:
| 1 511 039 732,50 zł W tym: zakres podstawowy: 475 255 517,52 zł |
Strabag | 1 482 690 602,18 zł W tym: zakres podstawowy: 396 013 899,07 zł |
PORR | 1 283 854 320,00 zł W tym: zakres podstawowy: 285 293 381,53 zł |
Konsorcjum spółek:
| 1 219 396 220,22 zł W tym: zakres podstawowy: 267 057 587,07 zł |
Trakcja | 1 576 887 010,53 zł W tym: zakres podstawowy: 365 750 459,43 zł |
Konsorcjum spółek:
| 1 312 087 940,44 zł W tym: zakres podstawowy: 291 570 909,94 zł |
Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie | 1 497 007 579,02 zł W tym: zakres podstawowy: 480 499 698,74 zł |
Konsorcjum spółek:
| 1 486 945 648,02 zł W tym: zakres podstawowy: 357 274 078,50 zł |
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR | 1 553 989 337,23 zł W tym: zakres podstawowy: 455 802 736,23 zł |