Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że przetarg rozpoczął złożony i długotrwały cykl prac nad inwestycją drogową. A na etapie prac przygotowawczych ustalany jest korytarz drogi.
Zakres przetargu obejmuje wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Nowy odcinek DK28 ma mieć długość ok. 6 km. Będzie omijał miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce. Rozbudowany zostanie też ok. 2-kilometrowy odcinek istniejącej DK28 w miejscowościach Czerteż i Zabłotce.
GDDKiA podkreśla, że droga o nowym przebiegu, wraz z przygotowywaną obwodnicą Miejsca Piastowego, budowaną drogą ekspresową S19 oraz funkcjonującą obwodnicą Sanoka, pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego poza gęsto zabudowane centra miejscowości.
Zaznacza, że istniejąca droga krajowa nr 28 zaliczana jest do podstawowego układu komunikacyjnego Polski. Posiada charakter strategiczny, gdyż umożliwia dojazd do przejść granicznych południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka, Krościenko) łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Nowa droga będzie stanowić obwodnicę miejscowości Długie, Pisarowce oraz Nowosielce. Pozwoli także na uzyskanie spójnego standardu drogi krajowej (droga dwujezdniowa klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego) na odcinku Krosno - Sanok, co wpłynie na usprawnienie ruchu tranzytowego oraz turystycznego na tym kierunku.
Na udział w postępowaniu przetargowym, które wyłoni wykonawcę przygotowania dokumentacji dla rozbudowy DK28 Długie-Sanok zdecydowało się 6 firm. Najniższą ofertę złożyła spółka Multiconsult Polska – 7 979 403,60 zł.
Pozostałe oferty złożyły:
- Sweco Polska – 8 228 700 zł
- konsorcjum firm Infra oraz Centrum Doradztwa i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 9 348 000 zł
- Promost Consulting – 10 589 512,80 zł
- DATABOUT – 10 902 105 zł,
- Konsorcjum firm MP i MRPB – 11 525 100 zł
Rzeszowski oddział GDDKiA zaznacza, że oferty zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie kryteriów obejmujących cenę (60 proc.) i doświadczenie: głównego projektanta drogowego (20 proc.), zespołu geologicznego (10 proc.) i zespołu środowiskowego (10 proc.).