– Przeglądy techniczne obiektów inżynierskich to nasz ustawowy obowiązek. Jeżeli mosty nie spełniają wymaganych norm, a remont nie wystarczy, budujemy nowe przeprawy – podkreśla Piotr Miąso, dyrektor PZDW. – Po przygotowaniu dokumentacji, uzyskaniu decyzji ZRID i wyborze wykonawcy przystępujemy do realizacji zadań w terenie.
Droga wojewódzka nr 886 to ważna arteria regionu. Łączy krajową „dziewiętnastkę” w Domaradzu z drogą krajową nr 28 w okolicach Sanoka, skracając czas przejazdu z centralnej części Podkarpacia w kierunku Bieszczad.
– Nowe mosty nie tylko zwiększą bezpieczeństwo, ale także poprawią warunki komunikacyjne dla mieszkańców gmin Domaradz i Sanok – zaznacza Marszałek Województwa Podkarpackiego, Władysław Ortyl.
Nowy most w Domaradzu na rzece Stobnica
Decyzja ZRID została wydana 15 października 2024 r. przez Wojewodę Podkarpackiego. Nowy obiekt będzie miał długość 73,26 m i szerokość 15,7 m. Przewidziano jezdnię o szerokości 7 m, a także drogę pieszo-rowerową (3,5 m) po jednej stronie mostu.
Zakres prac obejmuje m.in.:
- przebudowę drogi wojewódzkiej na odcinku 344 m,
- przebudowę skrzyżowania z drogą gminną nr 115607R,
- budowę kanału technologicznego,
- wykonanie drogi pieszo-rowerowej, zjazdów i ekranów akustycznych,
- umocnienie koryta Stobnicy i cieku wodnego,
- wykonanie odwodnienia, oświetlenia i przebudowę infrastruktury podziemnej,
- wycinkę drzew kolidujących z inwestycją oraz nowe nasadzenia.
Utrudnienia dla kierowców
W czasie budowy droga wojewódzka nr 886 oraz droga gminna nr 115607R w obrębie inwestycji będą całkowicie zamknięte. Wyznaczono objazdy:
- dla pojazdów do 15 ton: drogą powiatową DP 2028R (od Bliznego do Jasienicy Rosielnej),
- dla pojazdów powyżej 15 ton: drogą krajową nr 19 do Miejsca Piastowego, następnie DK28 przez Rymanów do Sanoka.
Most w Jurowcach na potoku Rusawa
Decyzja ZRID dla tego obiektu została wydana 22 kwietnia 2024 r. Nowy most będzie liczył 22,4 m długości i 21,2 m szerokości. Przewidziano jezdnię dwupasmową o szerokości 7 m, drogę pieszo-rowerową (3,5 m) po jednej stronie oraz chodnik (2 m) po drugiej.
Zakres robót obejmuje m.in.:
- przebudowę drogi wojewódzkiej na długości 185 m,
- budowę i późniejszą rozbiórkę mostu tymczasowego,
- wyburzenie starej konstrukcji i budowę nowej,
- modernizację infrastruktury technicznej,
- przebudowę skrzyżowania, drogi dla pieszych i zatoki autobusowej,
- przeniesienie zabytkowej kapliczki w pobliże Kościoła pw. ŚŚ. Piotra i Pawła.
Ruch utrzymany, ale z ograniczeniami
W Jurowcach prace budowlane nie wymagają całkowitego zamknięcia drogi. Wprowadzona zostanie jednak strefa ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz możliwy ruch wahadłowy.
Budowa mostów w Domaradzu i Jurowcach to element szerszych działań PZDW zmierzających do modernizacji infrastruktury drogowej na Podkarpaciu. Inwestycje te mają na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu i płynności ruchu zarówno dla kierowców tranzytowych, jak i mieszkańców regionu.