- Sytuacja związana z epidemią Covid-19 rozpowszechniła teleporady i wideoporady oraz zmieniła organizację wizyt osobistych w POZ - informuje Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie.
Jak tłumaczy NFZ - opinia pacjentów jest ważna, gdyż daje szansę na sprawdzenie dostępności do porad lekarza pierwszego kontaktu w czasie epidemii.
- Szczególnie gdy otrzymujemy sygnały o utrudnionym kontakcie z lekarzem rodzinnym - dodaje Rafał Śliż.
Badanie ankietowe obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. - Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć - zapewnia rzecznik podkarpackiego NFZ. I dodaje, że ankieta jest anonimowa.
NFZ przestrzega by w trakcie rozmowy z ankieterem nie podawać żadnych informacji o sobie. - Zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach - informuje Rafał Śliż. I dodaje, że ankieterzy nie potrzebują tych danych i nie będą o nie prosić.
Co ważne - ankieterzy nie mają dostępu do danych osobowych (imię, nazwisko, adres, PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystał pacjent, ani o lekach, jakie zostały przepisane.
Ankieta jest przeprowadzana na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. - W razie jakichkolwiek wątpliwości można potwierdzić tożsamość osoby, która dzwoniła. kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590 - informuje Rafał Śliż.
Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:
- Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
- Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
- Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
- Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
- Jaki to był rodzaj porady?
- Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
- Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
- Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
- Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
- Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
- Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
- Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
tom