Usługi, które proponują nam biura podróży kwalifikują się zgodnie z ustawą głównie do dwóch rodzajów:
impreza turystyczna – co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu;
wycieczka – rodzaj imprezy turystycznej, której program obejmuje zmianę miejsca pobytu jej uczestników.
Oferta obowiązuje!
Obecnie będą królować oferty last minute, ale pamiętajmy, że biuro podróży bez względu na sposób określenia oferty (last minute, first minute, czy oferta normalna) ma te same obowiązki wobec klienta. Jeśli mamy zamiar powierzyć nasz wypoczynek w ręce profesjonalnego biura podróży, musimy zwrócić uwagę na kilka spraw. Najważniejsza jest oczywiście w jasny sposób określona cena usługi turystycznej, ale w umowach zdarzają się także szczególnie określone sposoby obliczania ceny, na którą konsument ma wyrazić zgodę. Zapisy tego drugiego typu wyceny powinny wzbudzić naszą czujność, gdyż może się okazać, że cena jest zdecydowanie wyższa, niż się w pierwszej chwili wydaje. Trzeba zwrócić uwagę na to, jakie elementy są ujęte w zestawieniu kosztów i czy niczego ważnego nie brakuje.
Kolejnym ważnym elementem jest oczywiście miejsce pobytu, a także w przypadku wycieczek objazdowych jej dokładna trasa. W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na rodzaj transportu, który biuro podróży nam zapewnia, a także położenie, rodzaj i kategorię obiektu naszego zakwaterowania. Istotne są także elementy związane z wyżywieniem (w tym rodzaj i ilość posiłków, napoje, alkohol). Istotny jest także plan naszego wypoczynku, czyli oferowane atrakcje turystyczne, wycieczki i program zwiedzania. Pamiętajmy, że obowiązki biura podróży muszą być zawarte w umowie.
Co powinna zawierać umowa z biurem podróży?
Podpisując umowę bądźmy świadomi, że musi być ona w formie pisemnej. Wszelkie ustalenia ustne, telefoniczne, mailowe nie będą rodzić odpowiedzialności po stronie biura podróży, jeśli zapisy umowy będą odmienne. W umowie muszą zostać zawarte następujące elementy:
- określenie organizatora, a także jego numer wpisu do rejestru (także dane osoby podpisującej umowę w jego imieniu);
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
- czas trwania imprezy turystycznej;
- program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług (rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, ilość i rodzaj posiłków, program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej);
- cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, a także sposób zapłaty;
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela;
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń (jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń);
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji;
Organizator turystyki musi przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać klientom na piśmie nazwisko, adres i numer telefonu lokalnego przedstawiciela biura podróży, od którego klient może zwracać się w razie kłopotów, a także jego.
Czy biuro podróży może zmienić cenę naszych wakacji?
Biuro podróży ma obowiązek niezwłocznie powiadomić konsumenta, jeżeli przed rozpoczęciem realizacji usługi dojdzie do zmiany istotnych warunków umowy z przyczyn od niego niezależnych (cena, termin, środek transportu, standard hotelu, itp.). W takim przypadku konsumentowi przysługuje możliwość przyjęcia proponowanych zmian albo odstąpienia od umowy. W tym drugim przypadku biuro podróży musi zwrócić wszystkie zapłacone kwoty. Konsument jest w takim wypadku zwolniony także z zapłaty przewidzianych kar umownych.
Z umowy może zrezygnować także konsument, ale będzie on nadal zobowiązany do zapłaty umówionej ceny. W tym miejscu trzeba jednak wskazać na fakt, że w sporach na tym tle, które rozstrzygają polskie sądy, często zapadają wyroki korzystne dla konsumentów, którzy zostają zobowiązani jedynie do pokrycia kosztów, które biuro podróży rzeczywiście poniosło, a nie 100% ceny. Oczywiście jeśli w umowie są odpowiednie zapisy, to konsument może zostać obciążony karami umownymi i odszkodowaniem za poniesione szkody.
W umowie musi wprost zostać ujęta każda okoliczność, w związku z którą biuro podróży może podnieść cenę. Zasadą jest, że cena ustalona cena nie powinna być zmieniana, chyba że biuro podróży udokumentuje wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków i innych (np. opłat lotniskowych) czy znaczący wzrost kursu walut. Nawet jeśli takie szczególne okoliczności zaistnieją, to w okresie 20 dni przed datą wyjazdu, biuro podróży nie ma już prawa zmienić ustalonej ceny.
Źródło: Kancelaria Adwokacka Bartłomiej Grabias grabias.biz