- Program Domowej Opieki Medycznej będzie wykorzystywał pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych - tłumaczy Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.
- Chcemy, żeby wszyscy pacjenci w Polsce, którzy mają dodatni wynik testu na koronawirusa, byli objęci zdalną opieką medyczną - mówi Adam Niedzielski, minister zdrowia. I dodaje, że dzięki temu łatwiej będzie można uchwycić moment, gdy dochodzi do pogorszenia parametrów pacjenta i powinien on jak najszybciej trafić do szpitala.
Ministerstwo Zdrowia chce, by program był dostępny dla każdego, kto ma pozytywny wynik testu. - W opinii specjalistów za dużą część zgonów odpowiada zwlekanie ze zgłoszeniem do szpitala - zaznacza minister Niedzielski.
Kto może skorzystać z Domowej Opieki Medycznej?
Pierwsza grupa to pacjenci z COVID-19, którzy ukończyli 55 lat. Są oni automatycznie włączani do programu. Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pacjentowi zostanie dostarczony pocztą pulsoksymetr.
Drugą grupę stanowią pacjenci, którzy mają mniej niż 55 lat i mają przed sobą jeszcze co najmniej 7 dni izolacji domowej. - Mogą oni wykorzystać jedną z dwóch ścieżek: wypełniają formularz Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub są kwalifikowani przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM - tłumaczy Rafał Śliż.
Rzecznik podkarpackiego oddziału NFZ dodaje, że pacjenci uczestniczący w ministerialnym programie zostaną objęci zdalnym monitoringiem parametrów. - W tym poziomu nasycenia krwi tętniczej tlenem, tętna, temperatury oraz objawów chorobowych - wylicza.
Pulsoksymetr to niewielkie urządzenie nakładane na palec, zaś PulsoCare to aplikacja możliwa do zainstalowania na smartfonie, dzięki której informacje z urządzenia będą trafiać do specjalistów.
- Aplikacja w prosty i intuicyjny sposób prowadzi pacjenta przez cały proces badania, które będzie się składało z badania pulsoksymetrem i wywiadu medycznego w postaci ankiety. Konsultanci i lekarze będą monitorować wyniki pomiarów pacjentów i w razie konieczności wezwą pogotowie ratunkowe - informuje Rafał Śliż.
W sytuacjach niepokojących pacjent zostanie skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. System jest nadzorowany w Centrum Kontaktu przez całą dobę, stanowiąc wsparcie dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.
Rzecznik NFZ w Rzeszowie tłumaczy jak korzystać z pulsoksymetru. - Pomiary powinno wykonywać się po kilku minutach odpoczynku i po wcześniejszym umyciu rąk. Równie ważna jest pozycja siedząca. Co ważne – podczas korzystania z urządzenia nie można mieć pomalowanych paznokci.
Do kogo zwrócić się o pomoc w razie problemów bądź wątpliwości?
- Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590 - więcej informacji na temat zakażenia koronawirusem, kwarantanny czy izolacji.
- Infolinia Techniczna: 790 544 988 – w przypadku problemu z instalacją lub działaniem aplikacji PulsoCare.
- Infolinia Domowej Opieki Medycznej: 22 735 39 40 – w przypadku gdy mieliśmy lekarską poradę telemedyczną i nie otrzymaliśmy skierowania lub recepta została błędnie wystawiona, lub gdy chcemy skorzystać z bezpłatnej porady psychologa.
tom