Pomysł zrealizowania projektu pojawił się, ponieważ dziewczyny zauważyły, że w dostępnych np. w Internecie źródłach na temat problemów młodzieży, zagadnienia przedstawiane są przeważnie tylko z perspektywy dorosłych. Brakuje spojrzenia od strony młodego człowieka, np. co skłania nastolatków do sięgnięcia po używki. Stąd pojawił się pomysł przekazu od młodych o młodych. Poruszane zagadnienia to najczęstsze problemy, z którymi spotykają się nastolatkowie, takie jak depresja, używki, zaburzenia odżywiania, toksyczne relacje. Część tematów było zaplanowanych, ale były też takie, które w trakcie realizacji projektu dziewczynom podsunęli znajomi i obserwatorzy profili w mediach społecznościowych. W tematach takich jak depresja, lęk, czy zaburzenia odżywiania autorki projektu konsultowały się z psychologami, ponieważ zależało im na tym, żeby przekazywane informacje były rzetelne i sprawdzone. Były też tematy, o których pisały na podstawie swoich doświadczeń, odczuć i emocji.
W ramach projektu powstały podcasty, filmiki, zdjęcia oraz wpisy w formie artykułów mi.in. na Facebooku i Instagramie. Każdy wpis porusza inne zagadnienie. Licealistki włożyły sporo pracy w realizację projektu. Przygotowywanie merytorycznych treści, z których część była konsultowana dodatkowo ze specjalistami, tworzenie dopracowanych zdjęć, do których trzeba było znaleźć scenerię i modeli, a następnie zrobić ich obróbkę graficzną, to wszystko dla dziewczyn było nowym doświadczeniem, dodatkową pracą, którą przecież cały czas łączyły z nauką.
„Czas płynie, a rzeczy, z którymi przychodzi nam się zmagać, nabierają trudności… Dorastanie w poczuciu nieustającej presji, poczucia, że musimy być najlepsi, bo inni nas znienawidzą”. – czytamy w jednym z wpisów.
ProbleMY tworzą (a tak naprawdę starają się rozwiązywać) cztery młode kobiety, które chcą zmienić sposób, w jaki postrzegane są problemy młodzieży. Mają kompletnie różne zainteresowania, różne umiejętności, przez co doskonale się uzupełniają, tworząc zgrany zespół. Jagoda – inicjatorka i koordynatora projektu, prowadziła również rozmowy z gośćmi. Maja – graficzka, odpowiedzialna za stronę wizualną projektu. Kasia – fotografka projektu, odpowiedzialna za dodawanie postów. Natalia – odpowiedzialna za scenografię, modeli do zdjęć i tworzenie opisów. Autorki projektu są wspierane przez znajomych i nauczycieli. Z nauczycielką hiszpańskiego z I LO przeprowadziły rozmowę m.in. o plusach pandemii.
Profil ProbleMY na Instagramie obserwuje ponad 800 osób a na Facebooku prawie 350. ProbleMY mają swoje miejsce również na TikToku, gdzie obserwujących jest ponad 1200 użytkowników oraz na Tweeterze i YouTube. Projekt kończy się 3 maja, ale treści stworzone podczas jego trwania są i jeszcze długo będą aktualne. Wokół projektu powstała społeczność, która współtworzyła go razem z autorkami. Co projekt dał samym dziewczynom?
– Umiejętności pracy w grupie, na pewno dużo frajdy i zabawy, ponieważ robie to, co lubię, czyli grafiki. Do tego mogę go realizować z super osobami, z którymi mamy mnóstwo różnych pomysłów i czuje się odpowiedzialna za wszystko to, co robię. Uczę się nowych rzeczy i rozwijam się w tworzeniu grafik – wylicza Maja.
– Projekt dał mi więcej, niż się początkowo spodziewałam. Myślałam, że to będzie małe przedsięwzięcie, usłyszy o nim pewnie kilku znajomych i zakończymy go bez problemu. Bardzo jednak przywiązałam się do niego, do ludzi, którzy z nami współpracowali, ale też bardzo zżyłam się z całym zespołem. Jako lider nauczyłam się lepiej prowadzić innych, myśleć „do przodu”. Najważniejsze dla mnie jednak było uwierzenie, że małymi krokami można coś zmienić i osiągnąć – mówi Jagoda.
– Projekt pozwolił mi poszerzyć swoją wiedzę na wiele tematów i uświadomić sobie jak duża jest skala problemów, które poruszaliśmy. Miałam możliwość wykorzystania mojej mocnej strony, jaką jest fotografia, którą wykorzystujemy w naszych postach. Pozwolił mi również poznać pracę w zespole i nawiązać znajomości z bardzo wartościowymi osobami – dodaje Kasia.
– Projekt na pewno pomógł mi przemóc się do wyrażania własnych opinii. Nie boję się już tak bardzo mówić, co myślę, jestem bardziej chętna do dyskusji, możliwe, że przez to, że to, co piszę, idzie „w świat” – na naszym profilu każdy może przeczytać to, co napisałyśmy. Dodatkowo wzbudził we mnie pewne poczucie odpowiedzialności i szczęścia, bo w końcu mogę robić to, co lubię – pracować z naprawdę świetnym zespołem i pisać – podsumowuje Natalia.
Projekt skierowany jest do młodych, ale tematy w nim poruszane są uniwersalne. Z takimi samymi trudnościami spotykają się osoby w każdym wieku. W jednym z podcastów poruszony został problem porównywania się do innych, co może działać demotywująco, z czym spotykamy się na każdym etapie życia zarówno zawodowego jak i prywatnego. Zrealizowana została też rozmowa z psycholożką, na temat tego, jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa, czym różni się psycholog od psychiatry i od psychoterapeuty, jak szukać dobrego specjalisty. Poruszony został też problem stygmatyzacji osób korzystających z pomocy psychologicznej, która niestety istnieje również w środowisku osób dorosłych. Podsumowując, materiały stworzone w projekcie ProbleMY, chociaż adresowane do młodzieży, mogą być tak samo wartościowe dla osób w każdym wieku.
Autor: Fundacja Pasjonauci