Żywy obraz to rekonstrukcja dzieła, tworzona przy udziale ludzi, którzy postawą, ubiorem i mimiką przedstawiają scenę utrwaloną przez malarza. Ich popularność przypada na XIX wiek i początek ubiegłego stulecia. Odbywały się w domach prywatnych lub salach widowiskowych z udziałem amatorów lub aktorów zawodowych.
W Krośnie tego typu wydarzenia organizowane są od kilku lat. W tym roku pokazy można było podziwiać w sobotni (24 lipca) wieczór na starówce i przy Etnocentrum.
Grupa rekonstrukcyjna z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Jana Szczepanika, na placu przy pomniku Portiusa zaprezentowała inscenizacje dzieł "Wiosna" (Sandro Botticelli), "Powołanie św. Mateusza" (Michelangelo Merisi da Caravaggio) oraz "Lato" (Giuseppe Arcimboldi).
Pracownicy Muzeum Rzemiosła zainspirowali się obrazem "Koszmar" autorstwa Johanna Heinricha Füssliego.
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza – oprócz inscenizowanego obrazu – przygotowało malarską układankę i kilka zaaranżowanych miejsc, w których krośnianie i turyści mogli się stać częścią obrazu lub sami go stworzyć.
Do wyboru były obrazy: "Madeleine Lerolle z córką Yvonne" (Albert Besnard), "Skrzypek z kielichem wina" (Dirck van Baburen), "Młoda kobieta ze wschodu" (Friedrich Amerling), "Portret kobiety" (Gerard ter Borch), "Dama z wachlarzem" (Gustav Klimt) oraz "Panna Romaine Lascaux" (Pierre-Auguste Renoir).
Biuro Wystaw Artystycznych na ścianie swojego budynku zaprezentowało animacje poklatkową, której inspiracją był obraz Stanisława Ignacego Witkiewicza autorstwa Michała Choromańskiego. A Policealne Studium Animatorów Kultury – ożywione obrazy studium.
W multimedialną podróż z Małym Księciem przez sześć kontynentów widzów zabrali Marek Tomalik & Kwartet Czerwie. "Czerwie" to polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz muzyki teatralnej i filmowej.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow