Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 20:47
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Urząd Miasta Krosna uruchomił Biuro Innowacji Społecznych

Jego pracownicy zajmują się m.in. konsultacjami społecznymi, inicjatywą lokalną, kontaktami z radami dzielnic i osiedli oraz wprowadzaniem rozwiązań, które mają zmieniać życie w mieście na lepsze. Będą też "przewodnikami" po urzędzie miasta dla tych, których odstraszają zawiłe procedury.
Urząd Miasta Krosna uruchomił Biuro Innowacji Społecznych

Autor: UM Krosno

Utworzenie Biura Innowacji Społecznych jest wynikiem zrealizowanego przez urząd miasta projektu "Dialog samorządu z interesariuszami" i oczekiwań mieszkańców zgłoszonych w trakcie prowadzonych wywiadów i rozmów.

- Wnioski, jakie wyciągnęliśmy wskazywały wprost na potrzebę rozwijania komunikacji urzędu z mieszkańcami. Komunikacji, której obie strony muszą się uczyć i na którą powinni być otwarci - mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna.

Podobne jednostki działają w wielu miastach. W działaniach partycypacyjnych przoduje Gdynia i Dąbrowa Górnicza, które, choć prezentują nieco różne modele włączania mieszkańców w życie miasta, mają długoletnie tradycje w tym zakresie. Krosno dołącza do miast, które chcą budować dialog między urzędnikami a mieszkańcami i włączać ich w życie miasta.

- W ramach projektu współpracowaliśmy z gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych, byliśmy również na wizycie studyjnej w Dąbrowie Górniczej gdzie pod okiem krakowskiego Biura Innowacji Społecznych poznawaliśmy praktyki miast-liderów - mówi Michał Żelechowski, kierownik krośnieńskiego BIS-u.

Biuro Innowacji Społecznej ma być miejscem, gdzie mieszkańcy mogą zgłosić swoje pomysły i inicjatywy, które chcieliby zrealizować we współpracy, czy przy wsparciu urzędu. 

- Czekamy na mieszkańców codziennie, w godzinach pracy urzędu. Jesteśmy też otwarci na inicjatywy "po godzinach", jeśli będzie taka potrzeba. Chętnie pomożemy w "przejściu przez urząd" z pomysłem czy inicjatywą – pokierujemy albo wskażemy dobre praktyki - zapewniają pracownicy krośnieńskiego BIS-u. 

Zgodnie z założeniami BIS ma budować postawy partycypacyjne – włączające mieszkańców w życie miasta, wspierać inicjatywy mieszkańców i być łącznikiem między nimi a urzędnikami. W pierwszej kolejności ma jednak przeglądnąć istniejące regulacje dotyczące podstawowych form partycypacji – m.in. konsultacji społecznych, inicjatywy lokalnej, budżetu obywatelskiego – oraz, we współpracy z mieszkańcami, dostosować je do współczesnych standardów. 

- Chcemy przyjrzeć się uchwałom i zarządzeniom, które regulują podstawowe narzędzia partycypacji społecznej w naszym mieście. Często powstały one dawno temu i nie przystają do dzisiejszych realiów - przyznaje Michał Żelechowski

Zaznacza, że pracownicy biura biorą też udział w spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami, na których omawiane są pomysły, które miasto będzie mogło wpisać do wniosków aplikacyjnych i starać się pozyskać środki z zewnątrz.

Kolejne działania mają za zadanie zbliżyć ze sobą urzędników i mieszkańców, ale również zwiększyć poczucie sprawczości Krośnian, na którego brak wskazywali w licznych badaniach i ankietach.

- W wielu przeprowadzonych przez nas ankietach mieszkańcy wskazywali na brak poczucia sprawczości, na brak poczucia, że „coś mogą”. Chcemy to zmienić – pokazać, że głos mieszkańców jest ważny i że, choćby przez Budżet Obywatelski, mają wpływ na swoje otoczenie. A to tylko jedna z kilku możliwości. Chcemy, żeby było ich coraz więcej - mówi Michał Żelechowski.

Zespół BIS tworzą trzy osoby – zarówno z doświadczeniem wewnątrz urzędu, jak i z zdobytym poza administracją. 

- Często, aby zobaczyć pełen obraz działalności urzędu należy "popatrzeć z dystansu". To pozwala zobaczyć szerszą perspektywę. Jestem przekonany, że pracownicy Biura mają ten szerszy obraz a jednocześnie potrafią krytycznie spojrzeć na dotychczasowe działania - mówi prezydent Przytocki. 

Władze Krosna chcą, by pracownicy BIS "wyszli" do mieszkańców.

- Byli w miejscach, w których są mieszkańcy, w przestrzeni miasta, ale i wirtualnie, w internecie, żeby starali się dostrzec ich problemy i przyjąć ich punkt widzenia, który później przełoży się na sprawniejsze działanie poszczególnych wydziałów urzędu - tłumaczy Piotr Przytocki.

Biuro Innowacji Społecznych mieści się w budynku Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych przy ul. Grodzkiej 10 i działa od poniedziałku do piątku w godzinach:

  • poniedziałek – 7:30-16:30
  • wtorek-czwartek – 7:30-15.30
  • piątek – 7:30-14:30

Z pracownikami BIS można się kontaktować również za pośrednictwem poczty elektronicznej – [email protected] 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
  
Reklama