Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 12 kwietnia 2025 20:16
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Intensywny sezon budowlany na Podkarpackich odcinkach S19

Na Podkarpaciu rozpoczął się kolejny, intensywny sezon budowlany. Po zakończeniu zimowej przerwy wykonawcy wracają do pełnej aktywności na placach budowy drogi ekspresowej S19. Łączna długość realizowanych obecnie odcinków to ponad 56 kilometrów. Choć zgodnie z kontraktami zimowa przerwa trwała od grudnia do marca, wiele firm nie zaprzestało prac, kontynuując je w sprzyjających warunkach pogodowych. Poniżej podsumowujemy postępy na poszczególnych inwestycjach.
Intensywny sezon budowlany na Podkarpackich odcinkach S19

Autor: GDDKiA

S19 Rzeszów Południe – Babica (10,3 km)

Kontrakt o wartości 2,2 mld zł realizują Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Prace drogowe w okresie zimowym obejmowały m.in. brukowanie, montaż barier, wykopy i nasypy. W zakresie mostowym trwało wyposażanie obiektów oraz prace przy estakadzie ES-9 w Lutoryżu, gdzie zakończono montaż ustrojów nośnych i rozpoczęto montaż łożysk. W Babicy zakończono zasadnicze prace na wiadukcie nad torami kolejowymi i oddano go do użytku.

Trwa także drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna przez maszynę TBM „Karpatka” – obecnie wydrążono 738 metrów lewej nitki. Zaawansowanie prac całkowitych wynosi 43%, z czego roboty drogowe to 69%, a mostowe aż 90%.

S19 Babica – Jawornik (11,6 km)

Wykonawcą odcinka o wartości 1,25 mld zł jest firma Intercor. Łagodna zima pozwoliła na szeroki zakres prac – od robót ziemnych po rozpoczęcie budowy nowych obiektów inżynierskich. Uwagę przyciąga budowa najwyższej w Polsce estakady ES-26 pomiędzy Żarnową i Godową, gdzie wznoszone są kolejne segmenty podpór.

W grudniu oddano do użytku drogę powiatową DP1931R przez węzeł Strzyżów. Obecne zaawansowanie inwestycji to 43%, z czego prace drogowe to 37%, a mostowe 44%.

S19 Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km)

Aldesa, wykonawca odcinka za 365 mln zł, mocno posunęła się naprzód. Roboty mostowe są ukończone w 70%, a drogowe w 60%. Prace ziemne są już prawie zakończone, trwa wykonywanie chodników, ścieżek rowerowych oraz humusowanie skarp.

Na ukończeniu jest także budowa 10 z 16 planowanych zbiorników retencyjnych. W najbliższym czasie planowane jest przełożenie ruchu pod obiekt WS-1/6, co umożliwi dokończenie prac.

S19 Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km)

Strabag, realizujący inwestycję o wartości 478 mln zł, skupiał się zimą na pracach ziemnych, wykonywaniu nasypów i stabilizacji podłoża. Równocześnie prowadzono roboty mostowe i zasypki przy obiektach. W najbliższych tygodniach ruszy układanie mieszanek mineralno-asfaltowych.

W kwietniu planowany jest montaż barier, a w maju – przełożenie ruchu na drogę powiatową DP1976R. Zaawansowanie robót sięga 57%, z czego mostowe – 75%, a drogowe – 43%.

S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km)

Strabag intensywnie działa również na północy województwa, gdzie realizuje kontrakt za 272 mln zł. W trakcie zimy prowadzono prace ziemne, budowę przepustów i wiaduktów – łącznie 15 przepustów i 5 wiaduktów. Największy postęp zanotowano przy przejściach dla zwierząt – niektóre z nich są ukończone w ponad 70%.

Z uwagi na prace zamknięto Miejsca Obsługi Podróżnych w Nienadówce i Stobiernej. Wiosną kontynuowane będą roboty nawierzchniowe i dalsze prace przy obiektach inżynierskich. Zaawansowanie robót wynosi 34%, z czego drogowe 30%, a mostowe 25%.

Droga ku przyszłości

Rozbudowa drogi ekspresowej S19 to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Podkarpaciu. Mimo trudnych warunków terenowych i klimatycznych, wszystkie kontrakty realizowane są z dużym zaangażowaniem. Wykonawcy wykorzystują każdą pogodową okazję, by posuwać się z pracami do przodu. Dzięki ich determinacji już wkrótce mieszkańcy regionu zyskają nowoczesną i bezpieczną trasę, będącą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ