S19 Rzeszów Południe – Babica (10,3 km)
Kontrakt o wartości 2,2 mld zł realizują Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Prace drogowe w okresie zimowym obejmowały m.in. brukowanie, montaż barier, wykopy i nasypy. W zakresie mostowym trwało wyposażanie obiektów oraz prace przy estakadzie ES-9 w Lutoryżu, gdzie zakończono montaż ustrojów nośnych i rozpoczęto montaż łożysk. W Babicy zakończono zasadnicze prace na wiadukcie nad torami kolejowymi i oddano go do użytku.
Trwa także drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna przez maszynę TBM „Karpatka” – obecnie wydrążono 738 metrów lewej nitki. Zaawansowanie prac całkowitych wynosi 43%, z czego roboty drogowe to 69%, a mostowe aż 90%.
S19 Babica – Jawornik (11,6 km)
Wykonawcą odcinka o wartości 1,25 mld zł jest firma Intercor. Łagodna zima pozwoliła na szeroki zakres prac – od robót ziemnych po rozpoczęcie budowy nowych obiektów inżynierskich. Uwagę przyciąga budowa najwyższej w Polsce estakady ES-26 pomiędzy Żarnową i Godową, gdzie wznoszone są kolejne segmenty podpór.
W grudniu oddano do użytku drogę powiatową DP1931R przez węzeł Strzyżów. Obecne zaawansowanie inwestycji to 43%, z czego prace drogowe to 37%, a mostowe 44%.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km)
Aldesa, wykonawca odcinka za 365 mln zł, mocno posunęła się naprzód. Roboty mostowe są ukończone w 70%, a drogowe w 60%. Prace ziemne są już prawie zakończone, trwa wykonywanie chodników, ścieżek rowerowych oraz humusowanie skarp.
Na ukończeniu jest także budowa 10 z 16 planowanych zbiorników retencyjnych. W najbliższym czasie planowane jest przełożenie ruchu pod obiekt WS-1/6, co umożliwi dokończenie prac.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km)
Strabag, realizujący inwestycję o wartości 478 mln zł, skupiał się zimą na pracach ziemnych, wykonywaniu nasypów i stabilizacji podłoża. Równocześnie prowadzono roboty mostowe i zasypki przy obiektach. W najbliższych tygodniach ruszy układanie mieszanek mineralno-asfaltowych.
W kwietniu planowany jest montaż barier, a w maju – przełożenie ruchu na drogę powiatową DP1976R. Zaawansowanie robót sięga 57%, z czego mostowe – 75%, a drogowe – 43%.
S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km)
Strabag intensywnie działa również na północy województwa, gdzie realizuje kontrakt za 272 mln zł. W trakcie zimy prowadzono prace ziemne, budowę przepustów i wiaduktów – łącznie 15 przepustów i 5 wiaduktów. Największy postęp zanotowano przy przejściach dla zwierząt – niektóre z nich są ukończone w ponad 70%.
Z uwagi na prace zamknięto Miejsca Obsługi Podróżnych w Nienadówce i Stobiernej. Wiosną kontynuowane będą roboty nawierzchniowe i dalsze prace przy obiektach inżynierskich. Zaawansowanie robót wynosi 34%, z czego drogowe 30%, a mostowe 25%.
Droga ku przyszłości
Rozbudowa drogi ekspresowej S19 to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Podkarpaciu. Mimo trudnych warunków terenowych i klimatycznych, wszystkie kontrakty realizowane są z dużym zaangażowaniem. Wykonawcy wykorzystują każdą pogodową okazję, by posuwać się z pracami do przodu. Dzięki ich determinacji już wkrótce mieszkańcy regionu zyskają nowoczesną i bezpieczną trasę, będącą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.