Dokument reguluje kwestie takie jak współudział w opracowaniu programów szczegółowych dla klas lotniczych, współudział w opracowaniu specjalistycznych szkoleń dla uczniów lub pracowników szkoły, współdziałanie w ramach projektów naukowo-badawczych oraz organizowanie praktyk i staży dla uczniów, absolwentów oraz nauczycieli szkoły. Porozumienie zostało podpisane przez Marcina Kwietniaka – Dyrektora Biura Sprzedaży i Rozwoju Produktu LOTAMS oraz Bogdana Adamskiego – Dyrektora ZSP nr 3 w Krośnie.
Wierzę w to, że zdobywane doświadczenie i umiejętności będą czynić naszego absolwenta jeszcze bardziej atrakcyjnym na rynku pracy. Porozumienie pozwoli na rozwijanie bardziej ożywionych kontaktów - LOTAMS zgodził się objąć patronatem kierunek lotniczy co sprawi, że merytoryczne wsparcie firmy lotniczej dla szkoły pozwoli kształtować te umiejętności i ważne obszary wiedzy przydatne w późniejszej pracy zawodowej. Porozumienie to również będzie miało wpływ na częstsze wyjazdy naszych nauczycieli do warszawskiej siedziby LOTAMS, gdzie będą mieli okazję zapoznać się z kluczowymi kompetencjami, które warto mocniej wdrażać w szkole. Wszystkie te działania na pewno zachęcą naszych uczniów do odbywania praktyk i staży w tej firmie, wiedząc, że pojawiła się realna perspektywa zatrudnienia naszego absolwenta w poważnym podmiocie ekonomicznym – komentuje Dyrektor ZSP nr 3 w Krośnie – Bogdan Adamski.
Wybór rejonu podkarpackiego i szkoły w Krośnie nie był przypadkowy. Do końca 2021 roku LOTAMS wybuduje bazę techniczną na lotnisku Rzeszów Jasionka. Na miejscu spółka będzie realizowała zarówno obsługę bazową, jak i liniową, mając do dyspozycji hangary dedykowane obsłudze szerokokadłubowych samolotów takich jak Boeing 787. W związku z perspektywicznymi planami rozwoju drugiej lokalizacji bazy technicznej LOTAMS w Polsce - do obsługi samolotów w rzeszowskim porcie zaistnieje potrzeba zatrudnienia min. 1000 osób. Pracodawca głęboko wierzy w to, że kadrę techniczną będą w dużej mierze stanowili absolwenci szkół z rejonu podkarpackiego.
Rola szkół w procesie kształcenia w przypadku zawodów takich jak mechanik lotniczy, czyli wymagających wysokich kwalifikacji, jest kluczowa. Jednocześnie wyraźnie zauważalne jest niedostateczne zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia, a przecież to właśnie w szkołach wykuwane są młode talenty, które w przyszłości będą decydowały o obliczu tych przedsiębiorstw. Ścisła współpraca pomiędzy szkołą a przedsiębiorstwem przełoży się na lepsze rezultaty kształcenia. Współpraca taka może mieć postać wspierania programu nauczania praktycznego, wsparcia merytorycznego dla nauczycieli kształcenia zawodowego czy współpracy przy kształtowaniu programu nauczania zawodowego, choćby przez przekazanie oczekiwań co do rezultatów nauki. Dzięki temu uczniowie kończący szkołę nie będą mieli problemu ze znalezieniem zatrudnienia w wyuczonym zawodzie, a pracodawcy będą mogli zaoszczędzić czas i środki poświęcane na szkolenia wstępne i wdrożenie nowych pracowników – dodaje Dyrektor Biura Sprzedaży i Rozwoju Produktu LOTAMS - Marcin Kwietniak.
ZSP nr 3 w Krośnie zapewnia uczniom naukę na najwyższym poziomie, która w ciekawy sposób łączy się z praktyką. Warto wspomnieć o imponującym wyposażeniu pracowni lotniczych wartym kilkadziesiąt milionów złotych – symulatorze lotu, tunelu aerodynamicznym, komputerowych urządzeniach treningowych samolotu ACFT czy modelach silników lotniczych. Takie zaplecze zapewnia uczniom odpowiednie środki, z których mogą korzystać na miejscu. Dzięki niemu uczniowie już na początku swojej drogi zawodowej otrzymują od szkoły liczne ułatwienia i możliwość sprytnego połączenia teorii z praktyką, które zaowocuje w przyszłości. Współpraca z przedsiębiorcą branży lotniczej takim jak LOTAMS pozwoli uczniom na wykorzystanie umiejętności nabytych w szkole w pracy przy samolotach w przyszłości, a odbyte w trakcie edukacji wycieczki, praktyki i staże zawodowe w siedzibie spółki pozwolą bliżej zapoznać się ze specyfiką pracy w tej branży już w tak młodym wieku.
LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. jest dostawcą usług związanych z techniczną obsługą samolotów cywilnych, a także wojskowych. Działa nieprzerwanie od lat 30. XX w., czyli od otwarcia lotniska Warszawa-Okęcie. Spółka realizuje usługi w pełnym zakresie przeglądów bazowych i liniowych (wykonuje kilkadziesiąt tysięcy przeglądów rocznie). Posiada 4 hangary, w tym 10 slotów. Obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych. Eksport stanowi połowę sprzedaży, rosnąc w roku 2017 o 42%, co było rekordowym wynikiem w historii firmy. Spółka specjalizuje się również w usługach związanych z estetyką samolotów (m.in. malowanie i oklejanie kadłubów oraz skrzydeł, estetyka wnętrza, wymiana oraz serwis foteli lotniczych) oraz obsługą warsztatową komponentów lotniczych. Szeroki wachlarz oferowanych usług zapewnia kompleksową obsługę, zgodną z oczekiwaniami klientów. Spółka zatrudnia ponad 900 pracowników.
red.