Zarząd zakładu Orlen Południe zwrócił się w sprawie wsparcia budowy drogi łączącej zakład w Jedliczu z drogą krajową nr 28 do Anny Schmidt, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, a jednocześnie posłanki z krośnieńskiego okręgu wyborczego. Na jej prośbę w piątek, 15 stycznia zorganizowano spotkanie z siedzibie zakładu w Jedliczu. Uczestniczyli w nim również Piotr Babinetz - poseł na Sejm RP, Władysław Ortyl - marszałek województwa, Piotr Pilch - wicemarszałek, Joanna Bril - radna Województwa Podkarpackiego, a zarazem kierownik strategii i rozwoju w Orlen Południe, Jan Pelczar - starosta krośnieński, Piotr Miąso - dyrektor PZDW w Rzeszowie oraz przedstawiciele zarządu Orlen Południe – Zakład w Jedliczu z prezesem Marcinem Rejem na czele.
W jedlickim zakładzie Orlenu czynione są starania, by wybudować instalację do produkcji bioetanolu II generacji (B2G). W tym wypadku jest już pewne, że znacznie wzrośnie liczba pojazdów transportu samochodowego, przemieszczających się z i do zakładu. Jak wynika z decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych uwzględnionych przez przez Jolantę Urbanik. Burmistrz Jedlicza dla rozpoczęcia produkcji B2G, znalazły się zapisy, że budowa nowej drogi jest konieczna.
Również radna wojewódzka Joanna Bril już w roku 2019, startując do Sejmu RP w swoim programie wyborczym zwracała uwagę na konieczność budowy nowej drogi do zakładu Orlen Południe oraz zlokalizowaniu w Jedliczu orlenowskiej inwestycji B2G.
- Jako specjalistka transportu i logistyki, zaproponowałam wówczas konkretne rozwiązania logistyczne, by "ściągnąć" inwestycję do Jedlicza; w tym właśnie budowę nowej drogi, która również zwiększyłaby bezpieczeństwo mieszkańców Gminy Jedlicze i odciążyła m.in. ulicę Brzozową jak i również centrum Jedlicza - mówi dr Joanna Bril, radna Województwa Podkarpackiego.
Zakład Orlen Południe w Jedliczu, z uwagi na posiadanie zbiorników, w których będą magazynowane strategiczne rezerwy paliwowe oraz produkcję paliwa okrętowego dla wojska, został zdefiniowany jako infrastruktura krytyczna dla obronności kraju. Fakt ten z kolei wymusił potrzebę budowy do zakładu drogi o znaczeniu obronnym. Z racji wysokiej rangi inwestycji w jej powstanie zaangażowała się wiceminister Rządu RP Anna Schmidt:
- To była moja pierwsza wizyta w tym zakładzie, ale na pewno nie ostatnia - mówi wiceminister Anna Schmidt - Zarząd spółki zwrócił się do mnie z prośbą o włączenie się w projekt budowy drogi dojazdowej do zakładu w Jedliczu. Droga ma mieć charakter drogi publicznej, a więc wymaga uruchomienia zewnętrznych procedur związanych z decyzją, projektowaniem i pozyskaniem środków na jej powstanie, niezależnie od zaangażowania sił i środków samej spółki. O planach realizacji tej inwestycji słyszałam już ponad rok temu i jako podkarpacka posłanka wiem, jaki to prestiż dla naszego regionu w kontekście nowatorskich rozwiązań, które we współpracy z polską myślą naukową i technologiczną powstają tu u nas na Podkarpaciu. Uruchomienie zakładu produkcji biopaliw II generacji to inwestycja bez precedensu, dlatego złożyłam propozycję spotkania, aby wspólnie wypracować jakieś rozwiązania. Poczyniliśmy już wstępne ustalenia w tej sprawie, kolejne spotkanie, które mam nadzieję, przyniesie konkretne rozwiązania, planujemy w najbliższych tygodniach.
Możliwy przebieg nowej drogi
Styczniowe narada w zakładzie Orlen Południe to pierwsze tak ważne spotkanie, które przybliżyło realizację budowy drogi. W jej powstanie zaangażuje się również samorząd województwa podkarpackiego:
- Ta droga rzeczywiście jest potrzebna, bo zapewni dobry dojazd do Orlen Południe i odciąży Jedlicze od ruchu kołowego. Zostanie poprowadzona nowym szlakiem i będzie łączyła się, poprzez drogę krajową z budowaną Via Carpatia, dzięki czemu umożliwi ruch w kierunku północnym i południowym – mówił marszałek Władysław Ortyl.
Będzie to droga publiczna i każdy z niej będzie mógł skorzystać. Natomiast będzie też przewidziana do "wykonywania przewozów istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych".
Wstępnie ustalono, że nowa droga rozpoczynać się będzie rondem turbinowym na DK28 w Potoku (niedaleko granicy z Krosnem), a następnie będzie biec do linii kolejowej, gdzie powstanie wiadukt nad torami. Następnie droga poprowadzi do bramy północnej (projektowana) i do bramy południowej. Budowa drogi zakończy się włączeniem w drogę powiatową P1947R. Atutem tego rozwiązania będzie bezpośrednie połączenie zakładu w Jedliczu z DK28, a następnie z budowaną S19 czyli Via Carpatią.
Szacuje się, że wybudowanie drogi będzie kosztować ponad 30 mln zł. Obecny dojazd do zakładu prowadzi przez zabudowane centrum miasta Jedlicze, powodując utrudnienia w ruch, a na wzmożony ruch narzekają mieszkańcy Jedlicza.
- Budowa nowej drogi do Orlen Południe musiałaby być zadaniem ujętym w planowaniu operacyjnym i programach obronnych, wykonywanym w ramach przygotowań obronnych państwa, realizowanych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. W tej sytuacji droga ta może być zarówno krajowa, wojewódzka, powiatowa jak i gminna. Po wybudowaniu drogi o znaczeniu obronnym, zostanie wpisana do planu osłony technicznej, opracowywanego przez GDDKiA - informuje Urząd Marszałkowski.
Wsparcie inwestycji
- Będę uczestniczyć w kolejnych etapach procedowania projektu, w kolejnych spotkaniach, monitorować stan realizacji i liczę na porozumienie wszystkich szczebli samorządu lokalnego w tej wspólnej i ważnej sprawie - nie tylko dla samorządowców i władz PKN Orlen, ale przede wszystkim dla dobra mieszkańców Jedlicza i okolic. Bardzo się cieszę i dziękuję marszałkowi województwa Władysławowi Ortylowi, że dostrzega ważność tego projektu i deklaruje pełne wsparcie, czego wyraz dał przyjmując zaproszenie do udziału w spotkaniu. Jestem pewna, że uda się wypracować konkretny projekt inwestycyjny ws. budowy drogi, o czym będziemy oczywiście Państwa informować.
Zakład w Jedliczu stanie się pierwszym, w Polsce i jak dotąd jednym z niewielu w Europie miejsc, które rozpoczną produkcję Biopaliw. To ważne nie tylko ze względu na wdrażanie nowoczesnych ekotechnologii, ale przede wszystkim, ze względu na tworzenie nowych miejsc pracy, wielomilionowe wpływy z podatków do budżetu gminy, wreszcie wsparcie dla naszych podkarpackich rolników, od których władze spółki chcą skupować słomę i zboża - a więc składniki na bazie których powstanie nowoczesne ekologiczne paliwo - bioetanol. To także prestiż dla regionu i całego Podkarpacia. Nie wyobrażam sobie, żeby droga dojazdowa umożliwiająca dojazd do zakładu, ale także będąca odciążeniem dla miejscowej infrastruktury komunikacyjnej nie powstała i mam nadzieję, że rozumieją to także władze Jedlicza, a rada gminy na czele z Panią Burmistrz dołożą wszelkich starań, aby wspomóc inwestycję na terenie ich gminy z myślą o dobru jej mieszkańców.
Następny etap starań o budowę instalacji do produkcji bioetanolu II generacji i kolejnych inwestycji w Rafinerii Jedlicze. Dziękuję za owocne spotkanie u prezesa ORLEN Południe Marcina Reja z m.in. minister Anną Schmidt, marszałkiem województwa Władysławem Ortylem, wicemarszałkiem Piotrem Pilchem, radną Joanną Bril i starostą krośnieńskim Janem Pelczarem. Nowa droga (dojazd dla ciężkiego transportu do drogi krajowej 28 Jasło-Krosno), której budowę omówiliśmy, a później łącznik kolejowy coraz bliżej. W Jedliczu ruszy produkcja nowatorskich ekologicznych biopaliw, a wykorzystanie potrzebnego do tego surowca otworzy nowy rynek dla podkarpackich rolników. Kontynuacją potrzebnych dla rafinerii inwestycji drogowych i kolejowych będą nowe rozwiązania komunikacyjne także w Krośnie.
fot. Orlen, Urząd Marszałkowski, PZDW