Dla obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc prowadzone są prace przygotowawcze,które mają na celu wybór potencjalnych wariantów ich przebiegu. Trwa także procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Jeszcze w tym miesiącu rzeszowski oddział GDDKiA ma ogłosić przetargi na opracowanie Koncepcji Programowej dla każdej z obwodnic. Kolejnym krokiem będzie realizacja inwestycji w systemie projektuj i buduj.
- Chcemy rozwiązywać najbardziej palące problemy komunikacyjne w całej Polsce - mówi Rafał Weber. - Główną uwagę przykładamy do dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, ale też chcemy niwelować wąskie gardła w tych miejscowościach, które są zatłoczone od pojazdów ciężkich i tych, które przejeżdżają tranzytem. Taki problem dostrzegliśmy właśnie w Jaśle, Brzostku, Kołaczycach oraz Pilznie.
Wiceminister podkreśla, że jest szereg inwestycji infrastrukturalnych na sieci dróg krajowych na Podkarpaciu, które rozwiążą problem wąskich gardeł. - W najbliższych dniach zostaną podpisane umowy na przygotowanie studium dla obwodnic Przemyśla oraz Miejsca Piastowego - zapowiada.
- Drogi to ścieżka do sukcesu - mówi europoseł Bogdan Rzońca z Jasła. - Te obwodnice pozwolą się jeszcze lepiej rozwijać gminom. Drogi nie są polityczne, drogi są dla ludzi - podkreśla.
Poseł Adam Śnieżek, zaznacza, że zapewnienie finansowania obwodnic Jasła, Kołaczyc, Brzostka i Pilzna to świetne wiadomości dla mieszkańców Podkarpacia. - To poprawa skomunikowania w kierunku autostrady A4 - mówi. - To także dobra wiadomość dla turystów przyjeżdżających w Beskid Niski.
Nowe obwodnice, o łącznej długości ponad 25 km, powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Rzeszowski oddział GDDKiA zaznacza, że celem budowy obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości.
Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo jazdy dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK73 prowadzi bowiem ruch pojazdów nie tylko z kierunku autostrady A4 i drogi krajowej nr 94, ale także tych włączających się do drogi krajowej nr 73, która przejmuje ruch z południowej części regionu.
Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego.
Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA zapowiada, że kolejne etapy budowy obwodnic Jasła, Kołaczyc, Brzostka i Pilzna będą rozpoczynane bardzo szybko. - W naszych zamierzeniach jest ogłoszenie w najbliższych dniach przetargów na koncepcje programowe. Dzięki temu w 2023 roku będzie możliwe ogłoszenie przetargów na projektowanie i realizację tych zadań a w 2028 roku zakończenie budów - mówi.
- Obwodnica Jasła będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 9,1 km, w tym 6,6 km drogi po nowym śladzie oraz 2,5 km rozbudowy istniejącej DK73, wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (1 most, 2 wiadukty), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Obwodnica Brzostka i Kołaczyc będzie drogą klasy GP o długości ok. 13,4 km, wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (8 mostów i 1 wiadukt), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Obwodnica Pilzna będzie drogą klasy GP o długości ok. 2,6 km wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (1 most, 1 wiadukt), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
tom