Uroczysty charakter miało podpisanie umowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z firmą Strabag. W poniedziałek (12 lipca) na placu przed urzędem gminy w Miejscu Piastowym podpisy pod dokumentem, który oficjalnie rozpoczyna etap budowy, złożyli przedstawiciele GDDKiA oraz wykonawcy. Stało się to w obecności ministra i wiceministra infrastruktury, europosła Tomasza Poręby, posła Adama Śnieżka, władz województwa i gminy.
Umowa przewiduje opracowanie projektu i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości ok. 10,1 km.
Powstanie odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach) , węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie Dukli, który połączy S19 z DK19 oraz drogą powiatową nr 1956R.
GDDKiA zaznacza, że rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice - Nowy Żmigród – Dukla.
Na odcinku S19 z Miejsca Piastowego do Dukli powstanie 47 obiektów inżynierskich – 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, trzy przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych Równe.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreśla, że poprzez budowę kolejnych odcinków drogi S19 realizowane są obietnice złożone mieszkańcom wschodniej części Polski. - Ponadto z każdym kolejnym kilometrem przybliżamy się do ukończenia międzynarodowego szlaku Via Carpatia - mówi.
- Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla stanowi kolejny etap tworzenia wyodrębnionego korytarza dla ruchu tranzytowego w kierunku Słowacji. Dzięki niemu poprawi się poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionie, a mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż DK19 będą mogli odetchnąć od ruchu ciężkich pojazdów - mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Dorota Chilik, wójt Miejsca Piastowego zaznacza, że mieszkańcy długo czekali na tę inwestycję. - Mieszkańcy potrzebują spokoju, ale potrzebują też rozwoju a droga to jest arteria życia, która odblokuje nasze tereny, przysporzy nam więcej pracy ale też ściągnie wielu inwestorów - mówi. Dodaje, że już jest spore zainteresowanie.
Budowa drogi w trudnym terenie
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. GDDKiA informuje specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem licznych osuwisk i obszarów zagrożonych powstawaniem osuwisk.
W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Prowadzono też monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Łączny metraż wykonanych otworów badawczych to 9066 mb a sondowań sprawdzających - 1441 mb.
GDDKiA podkreśla, że ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek.
Adam Zarzycki z firmy Strabag przyznaje, że na planowanym odcinku jest wiele niewiadomych pod względem geotechnicznym. - Wiele zagadek zostanie rozwiązanych dopiero po wykonaniu dodatkowych odwiertów - mówi. Dodaje, że firmę czeka budowa siedemnastu obiektów mostowych, w tym trzech estakad.
Kiedy ruszą prace w terenie? - Pierwszą łopatę planujemy wbić w listopadzie przyszłego roku - mówi Adam Zarzycki. Dodaje, że prace nie będą prowadzone zimą.
Najważniejsze terminy
Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będzie miał 36 miesięcy. Wymaganiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy (tzw. kamień milowy nr 1). Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości nie mniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej (tzw. kamień milowy nr 2). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 roku.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji:
- 30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
- 74,2 km - w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj),
- 64,4 km - w przygotowaniu (dwa odcinki na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji Koncepcji programowej).
Autor: Tomasz Jefimow
Zdjęcia: Tomasz Jefimow