W ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego na Podkarpaciu mają powstać dwie linie kolejowe. W sumie 155 kilometrów.
Pierwsza z nich – linia nr 58 (Łętownia – Rzeszów) skróci czas przejazdu pomiędzy stolicą województwa a tzw. Czwórmiastem (Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Sandomierz, Nisko) oraz zapewni najszybsze połączenie Podkarpacia z Warszawą i CPK. Druga to linia nr 122 z Sanoka do Rzeszowa.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła już oferty w przetargu na zawarcie umowy ramowej dotyczącej opracowania studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla inwestycji kolejowych związanych z budową CPK.
Na to przedsięwzięcie, podzielone na dwie części, CPK zamierza przeznaczyć ponad 430 mln zł (na część pierwszą 177 460 819 zł, drugą – 254 547 870 zł).
Przetarg miał charakter ramowy. Zwycięzcy będą mogli ubiegać się o zamówienia wykonawcze na dokumentację dla konkretnych linii.
Pierwsza część zamówienia zainteresowała pięciu wykonawców:
- konsorcjum Multiconsult Polska (lider) i Transprojekt Gdański, Egis Polska
- konsorcjum Sweco Polska (lider) i Tecnica y Proycetos
- Databout Sp. z o.o.
- konsorcjum IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis
- konsorcjum Voessing Polska (lider) i Infra Centrum Doradztwa, Instytut Kolejnictwa oraz Infrares
W drugiej części oferty złożyły te same firmy oprócz konsorcjum Sweco Polska (lider) i Tecnica y Proycetos.
Spółka CPK nie podaje zaoferowanych przez wykonawców cen.
Ciąg CPK Rzeszów – Sanok stanowi połączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego z południową częścią woj. mazowieckiego, północno-wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.
Na ciąg nr 6 składają się linie kolejowe:
- nowa linia nr 88 Centralny Port Komunikacyjny – Warka,
- istniejąca linia nr 8, odcinek Warka – Radom,
- nowa linia nr 84 Radom – Kunów,
- istniejąca linia nr 25, odcinek Kunów – Stary Garbów,
- nowa linia nr 80 Stary Garbów – Zbydniów,
- istniejąca linia nr 74, odcinek Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów,
- istniejąca linia nr 68, odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Łętownia,
- nowa linia nr 58 Łętownia – Rzeszów,
- nowa linia nr 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy,
- istniejąca linia nr 106 Rzeszów – Jasło (wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu),
- istniejąca linia nr 108, odcinek Jasło – Sanok,
- nowa linia nr 638 Jedlicze – Szebnie,
- nowa linia nr 122 Rzeszów – Sanok.
Efektem budowy tych linii – jak tłumaczy spółka CPK – będzie krótsza, niż po istniejących obecnie liniach, trasa w relacjach z CPK i Warszawy przez Radom do Rzeszowa, i dalej w kierunku Przemyśla oraz południowej części województwa podkarpackiego.
Warunki podróżowania mają się tez poprawić dzięki budowie linii 122 Rzeszów – Sanok. Dzięki niej w system transportu kolejowego włączone zostaną kolejne miejscowości (m.in. Brzozów).
Czytaj też: Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy pociągiem do stolicy w 2 godz. 50 min
Autor: tom