Mieszkańców i podróżnych nie straszą już zniszczone wiaty i ławki. Poprawiono też bezpieczeństwo użytkowników dworca. Zainstalowano monitoring, zorganizowano ciągi piesze. Jest też poczekalnia z kasą biletową.
W planach krośnieńskiego magistratu było to, by dworzec autobusowy był centrum przesiadkowym.
- Chcieliśmy skoncentrować w tym miejscu komunikację miejską i pozamiejską, zarówno publiczną jak i prywatną - tłumaczy dr Tomasz Soliński Z-ca Prezydenta Miasta Krosna. I dodaje, że plac przy ul. Kolejowej sąsiaduje z dworcem PKP. - Ta forma podróży w perspektywie kilku najbliższych lat powinna wrócić do stanu, który pozwoli na korzystanie z niej mieszkańcom Krosna - mówi.
Miasto, które przejęło zarządzanie dworcem po upadłej spółce PKS, szukało możliwości, by poprawić infrastrukturę tego miejsca. Metamorfoza rozpoczęła się od wybudowania peronu dla miejskiej komunikacji w południowo-zachodniej części placu. Zastąpił on minidworzec przy ul. Mielczarskiego.
23 przewoźników i 92 linie autobusowe
- Obecnie z dworca autobusowego korzysta 22 prywatnych przewoźników, którzy obsługują 71 linii oraz spółka MKS obsługująca 21 linii miejskich i podmiejskich - mówi Dorota Nitka z krośnieńskiego Urzędu Miasta.
Z Krosna można pojechać m.in. do Bytomia, Katowic, Krakowa, Łodzi, Polańczyka, Rzeszowa, Warszawy, Wrocławia, Zakopanego. Rozkład jazdy (kliknij).
Projekt pn. „Modernizacja infrastruktury służącej transportowi multimodalnemu w Krośnie i Medzilaborcach”
W dniu 23.04.2020 r. podpisana została Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu nr PLSK.02.02.00-18-0188/18-00 w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska - Słowacja 2014-2020, Oś priorytetowa: Zrównoważony transport transgraniczny. Projekt realizowany jest w partnerstwie transgranicznym Krosna i Medzilaborec. Partnerzy dążą do poprawy jakości usług związanych z transportem multimodalnym na obszarze pogranicza polsko-słowackiego.
W ramach przedmiotowego projektu w 2020 r. wyremontowano krośnieński dworzec autobusowy. Zakres prac obejmował:
- modernizację wiat przystankowych,
- przebudowę ciągów pieszych z dostosowaniem ich dla osób niepełnosprawnych,
- zamontowanie trójjęzycznych elektronicznych rozkładów jazdy,
- wymianę oświetlenia i zamontowanie monitoringu,
- montaż systemów wizualnej i głosowej informacji pasażerskiej,
- w celu poprawy komfortu oczekiwania pasażerów na terenie dworca zamontowano elementy małej architektury takie jak ławki, donice oraz kosze,
- montaż trójjęzycznej tablicy interaktywnej prezentującej najważniejsze informacje turystyczne z obszaru pogranicza polsko-słowackiego.
Modernizacja krośnieńskiego dworca zakończyła się 14.09.2020 r.
Partner słowacki w ramach działań inwestycyjnych planuje montaż wiat przystankowych, trójjęzycznych tablic z rozkładem jazdy, które zostaną zamontowane na dworcu kolejowym oraz zakup kolejki turystycznej, która będzie przewozić turystów między dwoma dworcami kolejowymi. Kolejką będzie można dojechać do Muzeum Sztuki Nowoczesnej Andy’ego Warhola.
Realizacja projektu obejmuje okres od 15.05.2019 r. do 30.09.2021 r.
Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie wartość całkowita projektu wynosi 727 192,82 €, w tym po stronie polskiej 362 884,82 €, a po stronie słowackiej 364 308,00 €. Całkowite dofinansowanie z Unii Europejskiej
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa to 618 113,89 € (85% wydatków kwalifikowalnych), w tym dofinansowanie z EFRR dla Gminy Krosno to 308 452,09 € oraz z EFRR i BP dla Medzilaborec to 309 661,80 €.
Projekt pn. „Modernizacja infrastruktury służącej transportowi multimodalnemu w Krośnie i Medzilaborcach” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020.
Artykuł sponsorowany