Podpisanie umowy miało uroczysty charakter. Podpisy pod dokumentem, który oficjalnie rozpoczyna etap budowy, złożyli przedstawiciele GDDKiA oraz wykonawcy – firmy Aldesa. Stało się to w obecności wiceministra infrastruktury Rafała Webera, posła Adama Śnieżka, prezydentów Krosna (Piotra Przytockiego i Tomasza Solińskiego) oraz władz województwa.
- Cieszymy się z podpisania kolejnej umowy na budowę S19 - mówi Javier Lamas Diaz, dyrektor zarządzający Aldesa Polska. Zaznacza, że z podpisanym w poniedziałek kontraktem spółka realizuje dla GDDKiA już cztery odcinki Via Carpatia.
Wartość podpisanej umowy na zaprojektowanie i budowę odcinka S19 pomiędzy Iskrzynią a Miejscem Piastowym to 365 047 863,34 zł.
Umowa przewiduje zaprojektowanie i budowę 10,3 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Na planowanym odcinku powstaną dwa węzły drogowe (Iskrzynia, który połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R oraz Miejsce Piastowe, który będzie stanowić stanowić połączenie z drogą krajową nr 28). Powstanie też Obwód Utrzymania Drogowego Miejsce Piastowe.
Wykonawca będzie miał do wybudowania dwie estakady, pięć wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, a także przejścia dla zwierząt.
Na realizację zadania Aldesa ma 36 miesięcy (do etapu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych). Wymogiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości nie mniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 roku.
- Podpisana dzisiaj umowa jest już trzydziestą ósmą w tym roku - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 38 zadań o łącznej długości 478 km i wartości 14,6 mld złotych - mówi.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który połączy północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow