Konkurs grantowy był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych. Dzięki projektowi w całej Polsce zmieni się 90 podstawówek. W Krośnie – Szkoła Podstawowa nr 14 z Oddziałami Sportowymi i Integracyjnymi, Szkoła Podstawowa nr 10 i Szkoła Podstawowa nr 8.
Joanna Niepokój z Urzędu Miasta Krosna podkreśla, że rekrutacja przebiegała wieloetapowo. - Pierwszym było opracowanie autodiagnozy na podstawie Modelu Dostępnej Szkoły. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoły zostały poddane zewnętrznym audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki - tłumaczy.
Kolejnym krokiem było opracowanie Indywidualnych Planów Poprawy Dostępności.
- Zaplanowano w nich działania modernizacyjne, podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych, a także działania w obszarze społeczno-edukacyjnym dla uczniów, m.in. montaż wind, wymianę drzwi, rolet, zakupy specjalistycznych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, organizację zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów, szkolenia kadry i rodziców - wylicza Joanna Niepokój.
Władze Krosna podkreślają, że celem zaplanowanych działań jest eliminowanie barier w zakresie szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkól podstawowych. Tłumaczą, że model dostępnej szkoły to dokument zawierający metody i działania według określonych standardów dostępności, zapewniający kompleksowość i łączenie rozwiązań architektonicznych, technicznych, organizacyjnych i świadomościowych w odpowiedzi na rzeczywiste problemy i możliwości szkoły. Efektem ma być wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ten projekt to wyjątkowa szansa dla krośnieńskich szkół - podkreśla Bronisław Baran, wiceprezydent Krosna. - Ciągle dążymy do tego, żeby krośnieńskich szkołach każde dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał, a ten projekt nam to znacząco ułatwi - wyjaśnia.
Wiceprezydent tłumaczy, że dostępna szkoła, to takie miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel i rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na to jakie ma ograniczenia. - Czy to wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy ze specjalnych potrzeb - dodaje.
Całkowita wartość projektu realizowanego w krośnieńskich szkołach to ponad 1,5 mln zł. Przyznany grant to 1,3 mln zł. Pozostała część – 232 700 zł – to wkład własny miasta.
Projekt będzie realizowany do maja 2023 roku.
Autor: tom