GDDKiA podkreśla, że budowę tego odcinka S19 należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą.
- Lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim - mówi Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki).
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości około 6,4 km o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym.
W ramach zadania wybudowany zostanie między innymi węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. - Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy - dodaje Joanna Rarus. Tłumaczy, że jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). - Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik - Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy - informuje.
Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 metrów.
- W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejścia dla zwierząt a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni - wylicza Joanna Rarus.
Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim.
- Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR - podkreśla Joanna Rarus.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 51 miesięcy od daty podpisania umowy. Wykonawcy składający oferty w przetargu mogą zaoferować skrócenie tego terminu, jednak nie może być on krótszy niż 48 miesięcy.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
- 38,9 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik, Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).
Autor: tom
Zdjęcia: GDDKiA o/Rzeszów