Podstawą do przyszłych inwestycji transportowych w regionie, które będą finansowane w ramach unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027, będzie Program Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030.
Jak tłumaczy zarząd województwa podkarpackiego – program będzie wypełniać cele zmierzające do zwiększenia dostępności transportowej przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu, ochronie środowiska naturalnego oraz efektywności sektora transportowego.
Odbyło się już osiem spotkań konsultacyjnych. Ostatnie zorganizowano w Krośnie. Rozmawiano głównie o rozbudowie obwodnicy Krosna oraz odcinkach wylotowych, modernizacji układu drogowego, polepszeniu połączeń drogowych wewnątrz miasta oraz wsparciu dla linii kolejowej. To proponowane kierunki rozwoju sieci transportowej w obszarze funkcjonowania Krosna.
- Transport jest jednym z podstawowych środków do osiągnięcia celów rozwojowych naszego regionu. W dalszym ciągu widzimy istniejące potrzeby inwestycyjne, dlatego tak ważna jest kontynuacja wsparcia tego obszaru - mówił Jerzy Borcz, przewodniczący sejmiku województwa.
Szczegóły projektu Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030 przedstawili kierownik Zakładu Przestrzennego Zagospodarowania PAN – Prof. Tomasz Komornicki, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWP – Emilia Kojtych-Lichota oraz Lucyna Zymyn z Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego. Przybliżyli oni poszczególne priorytety oraz plany zawarte w programie.
Jerzy Borcz wskazywał, że wyzwaniami będzie m.in. usunięcie luk w zakresie dostępności do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, rozwój kolei oraz poprawa transportu publicznego. - Powinniśmy wywrzeć duży nacisk na integracje różnych form transportu i poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu - mówił.
W debacie wzięli udział przedstawiciele lokalnych samorządów oraz stowarzyszeń. Grono ekspertów reprezentowali: przewodniczący sejmiku – Jerzy Borcz, wicemarszałek Piotr Pilch, radna wojewódzka i wykładowca akademicki dr inż. Joanna Bril, kierownik Zakładu Przestrzennego Zagospodarowania PAN – Prof. Tomasz Komornicki, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWP – Emilia Kojtych-Lichota oraz Lucyna Zymyn z Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego.
Podczas dyskusji radni dzielili się sugestiami co do rozbudowy dróg rowerowych, zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz wielofunkcyjnych dróg turystycznych. Lokalni samorządowcy zgłaszali uwagi dotyczące rozbudowy drogi strategicznej Lutcza – Krosno, Brzozów – Rymanów – Jaśliska – Daliowa a także Sieniawa – Bukowsko – Szczawne. Padały także sugestie o konieczności zmiany dotychczasowego układu połączeń kolejowych.
Jan Pelczar, starosta powiatu krośnieńskiego, zwrócił uwagę, na nierównomierny rozwój infrastruktury w województwie. - Porównując wypisane drogi w priorytecie A i B znowu regiony w powiecie krośnieńskim są częściowo odsunięte i dalej będzie u nas słabiej - mówił.
Zaapelował by przenieść remonty dróg strategicznych dla powiatu krośnieńskiego (Lutcza – Krosno oraz Brzozów – Daliowa) do priorytetu A. - One są niezbędne do funkcjonowania naszego regionu - przekonywał starosta.
Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna podkreślił, że brak rozwijania infrastruktury drogowej to działanie na rzecz zasilania ośrodków mocniejszych.
Natomiast mieszkańcy Podkarpacia do 7 marca mogą wyrazić swoje opinie, wnioski i sugestie dotyczące projektu programu transportowego drogą elektroniczną. Szczegóły znajdują się TUTAJ.
Dr inż. Joanna Bril jako ekspert zespołu bierze pod wnikliwą uwagę zaprezentowane głosy Starosty Jana Pelczara, Burmistrza Rymanowa Wojciecha Farbańca, Wójta Jaślisk Adama Dańczaka oraz Prezydenta Tomasza Solińskiego.
- Uważam, że zgłaszane przez samorządowców zadania do wykonania są zasadne. Biorąc czynny udział jako ekspert i przedstawiciel środowiska naukowego w zespole powołanym przez Marszałka Województwa ds. przygotowania Projektu Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego pragnę odnieść się do tak ważnego dokumentu, nad którym prace trwały bardzo długo i obejmowały wskazane ważności realizowanych inwestycji na poziomie przeprowadzanych analiz oraz modelowania. Program zawiera część diagnostyczną, która stanowi podstawę do określenia celów szczegółowych, kierunków rozwoju, a także działań tj. kluczowych przedsięwzięć w ramach podstawowych podsystemów transportowych, w perspektywie do 2030 roku. Dokument spełnia dwa podstawowe zadania tj. obejmuje kompleksową wizję rozwoju systemu transportowego (kompleksowe działania w ramach wszystkich gałęzi transportu, niezależnie od układu kompetencji) i stanowi podstawę finansowania inwestycji w ramach perspektywy finansowej 2021-2027. Na wstępnym etapie przygotowania dokumentu stworzono platformę wymiany informacji dla wszystkich interesariuszy w zakresie transportu – zarówno publicznych jak i prywatnych. Umożliwiono im wskazanie swoich możliwości oraz ograniczeń. Wysłuchano potrzeb w zakresie realizacji podstawowych zadań, a także zgromadzono dane.

MOF Krosno
Podstawą układu sieci drogowej na terenie obszaru funkcjonalnego Krosno są drogi krajowe DK19 i DK28, a także uzupełniające: wojewódzkie DW990 oraz DW991. W większym stopniu na obszarze funkcjonalnym Krosno skomunikowane są gminy położone na wschodzie i północy regionu.
- Najsłabiej skomunikowaną gminą obszaru funkcjonalnego Krosno jest gmina Chorkówka. Inwestycją, która znacząco wpłynie na poprawę dostępności drogowej będzie realizacja odcinka drogi ekspresowej S19 z węzłami, jednak w przypadku obszaru funkcjonalnego Krosno inwestycja ta ma charakter zewnętrzny - mówi dr inż. Joanna Bril.
Pod kątem połączeń kolejowych niski poziom dostępności względem Krosna jest wyraźnie zauważalny na terenie gmin Wojaszówka, Chorkówka czy Korczyna. Jedyna, przechodząca przez miasto-rdzeń linia kolejowa nr 108 przebiega po przekątnej na kierunku Nowy Sącz - Sanok.
Mimo że linia łączy z rdzeniem obszaru jedynie dwie sąsiednie gminy – Jedlicze i Miejsce Piastowe, to jest istotnym połączeniem kolejowym stolicy województwa z Bieszczadami. Przez gminy Wojaszówka i Jedlicze przechodzi również linia kolejowa nr 106, jednak nie odgrywa ona znaczącej roli w kontekście podróży realizowanych wewnątrz całego obszaru.
- Sytuację może zmienić łącznica kolejowa, która poprawi dostępność do Rzeszowa. - dodaje dr inż. Joanna Bril.
Na terenie Krosna oraz wszystkich gmin obszaru funkcjonalnego Krosno operatorem publicznego transportu zbiorowego jest Miejska Komunikacja Samochodowa Sp. z o. o. Połączenia w ramach organizowanego transportu zbiorowego są realizowane na 19 liniach, w tym 5 z nich wewnątrz samego Krosna. Obsługiwany teren podzielony jest na cztery strefy. Transport zbiorowy autobusowy jest też realizowany przez przewoźników prywatnych.
S19 i nowa droga do rafinerii
- W ostatnich dniach została podpisana umowa na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. Jest to z pewnością jeden z najtrudniejszych i kluczowych odcinków Via Carpatia, a jego otwarcie planowane jest w 2026 roku. Koszt budowy to około 1,2 mld złotych. To kluczowa droga dla rozwoju południowej części województwa podkarpackiego. S19 otworzy nowe perspektywy dla dużych inwestycji w naszym regionie - mówi dr inż. Joanna Bril.
Ekspert zespołu ds. przygotowania Projektu Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego wskazuje jeszcze jedną ważną inwestycję w powiecie krośnieńskim.
- Dla mnie sprawą priorytetową i bardzo ważną jest wspieranie nowej publicznej drogi w Potok - Jedlicze, która jest niezbędna w związku z powstającą inwestycją bioetanolu na terenie zakładu Orlen Południe. Liczę na wsparcie i zrozumienie władz wojewódzkich, samorządowych oraz rządu - wskazuje na ważność inwestycji dr inż. Joanna Bril.
Krosno112.pl (tom / mm)
Zdjęcia: Facebook Piotr Pilch, Joanna Bril / PBPP w Rzeszowie