Uszkodzone lub zużyte przewody zapłonowe – co zrobić?
Kiedy przewody zapłonowe w samochodzie ulegają awarii, pojawić się mogą problemy z uruchomieniem i poprawną pracą silnika. Ich uszkodzenia są niestety nieodwracalne – nie jest możliwa skuteczna naprawa. Jedynym rozwiązaniem jest zatem zakup nowego kompletu przewodów. Nawet jeżeli uszkodzeniu uległ tylko jeden przewód, musimy wymienić wszystkie. Na szczęście produkty te nie są drogie. Są także łatwo dostępne. Możemy zamówić je bez wychodzenia z domu, np. na stronie https://deler.pl/c/uklad-zaplonowy/przewody-zaplonowe. Demontaż zużytych i montaż nowych przewodów zapłonowych jest stosunkowo prosty i zwykle można wykonać go w przydomowym garażu. Warto jednak udać się do warsztatu naprawczego, aby mechanicy sprawdzili przy okazji stan innych elementów układu zapłonowego – cewek, świec itd.
Przyczyny awarii przewodów zapłonowych
Awarie przewodów zapłonowych wynikają najczęściej ze stosunkowo prostych przyczyn. Zwykle uszkodzeniu ulega ich gumowa osłona, która ma za zadanie izolować przepływający wewnątrz przewodów prąd. Osłona może popękać ze starości (parciejąca guma), a także zdegradować się ze względu na wpływ zmiennych temperatur występujących pod maską pojazdu. Równie często spotykane są uszkodzenia mechaniczne, np. spowodowane nieprawidłowym montażem lub działalnością gryzoni. Otulinę przewodów zapłonowych lubią podgryzać kuny.
Nawet drobne uszkodzenie osłony przewodów może wywołać ich awarię. Będą wówczas następowały przebicia napięcia przez lukę w osłonie. Oczywiście im gorszy będzie stan przewodów, tym większe będą przebicia, a co za tym idzie, symptomy awarii będą poważniejsze i łatwiejsze do zaobserwowania.
Przewody zapłonowe – objawy awarii
Uszkodzone przewody zapłonowe mogą wywoływać różne, odczuwalne dla kierowcy pojazdu objawy. Najczęściej spotykanym z nich jest problem z uruchomieniem samochodu. Kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce, ale mimo normalnej pracy rozrusznika, silnika nie da się uruchomić, winna temu może być awaria przewodów. Zazwyczaj po raz pierwszy tego typu problem odnotujemy w wilgotny dzień, szczególnie w mglisty poranek. Dlaczego? Kiedy nieszczelne przewody są pokryte warstwą wilgoci, energia elektryczna jest przez nią absorbowana, przez co do świec trafia zbyt mała jej część, aby możliwe było zainicjowanie zapłonu.
Objawem awarii przewodów zapłonowych może być także niepoprawna praca silnika. Kierowca może mieć wrażenie „duszenia się” silnika lub jego przerywanej pracy. Zjawisko jest obserwowane szczególnie często w pojazdach z zainstalowaną instalacją gazową (LPG). Ze względu na inną temperaturę zapłonu paliwa gazowego w porównaniu do benzyny, instalacje LPG są szczególnie wrażliwe na usterki przewodów zapłonowych. Może się zatem zdarzyć, że silnik będzie przerywał podczas jazdy na gazie, ale gdy przełączymy zasilanie na benzynę, będzie jechał normalnie.
Większe przebicia wynikające z uszkodzenia osłon przewodów mogą powodować także nierówną pracę silnika na biegu jałowym. W takiej sytuacji stosunkowo łatwo sprawdzić, czy to rzeczywiście przewody są przyczyną problemu. Wystarczy przy pracującym silniku, w panującym półmroku, otworzyć maskę. Przebicia pomiędzy przewodami a metalowymi elementami silnika będą wówczas widoczne gołym okiem.
Zbyt słabe napięcie podawane do świec przekłada się na zaburzenie procesu spalania. Z tego powodu część podawanego do komory silnika paliwa może nie spalać się w silniku, ale dopiero w układzie wydechowym. Efektem tego, a zarazem objawem awarii przewodów zapłonowych, może być wzrost poziomu spalania paliwa przez pojazd. Jeżeli zaobserwujemy taki problem, możemy sprawdzić także rurę wydechową auta. Znajdująca się na niej duża ilość sadzy może być potwierdzeniem powyższej diagnozy.
Dość rzadko spotykanym we współczesnych autach, ale wciąż możliwym objawem awarii przewodów zapłonowych, mogą być także zaburzenia w pracy radia samochodowego i innych elektronicznych urządzeń na pokładzie pojazdu (np. CB radio, zestaw głośnomówiący). Zakłócenia są efektem wyładowań elektrycznych pod maską samochodu. Jeżeli zatem nasze radio działa gorzej niż zwykle, sprawdźmy stan przewodów.
W przypadku każdej usterki przewodów zapłonowych jedynym możliwym rozwiązaniem jest ich wymiana na nowy komplet.
Materiał partnera