Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 26 kwietnia 2025 10:36
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Fotowoltaika - obowiązek zgłoszenia do Państwowej Straży Pożarnej

Planujesz założenie fotowoltaiki lub ją posiadasz? Potrzebne będzie zgłoszenie jej do Państwowej Straży Pożarnej! Celem tego będzie pozyskanie niezbędnych informacji potrzebnych do przygotowania działań ratowniczych.
Fotowoltaika - obowiązek zgłoszenia do Państwowej Straży Pożarnej

Autor: fot. pexels.com

Podstawa prawna obowiązku zgłoszenia wykonanej instalacji do PSP:

Zgodnie z Art. 29 ust. 4 pkt 3c Ustawy Prawo Budowlane, do urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, projektu tych urządzeń oraz zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w Art. 56 ust. 1a.

Uzgodnienie projektu:

  • Z kim: z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (wykaz rzeczoznawców poniżej).
  • Zakres uzgodnienia: ocena zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
  • Zakres i forma projektu: nieokreślone przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych – rzeczoznawca uzgadnia projekty zawierające wszystkie rozwiązania, które zapewniają spełnienie wymagań podstawowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego.
  • Sposób dokonywania uzgodnień: nieokreślony przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych (przepisy nie zabraniają stosowania zasad analogicznych, jak w przypadku projektu budowlanego).

Zawiadomienie organów PSP:

Obowiązek: zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW i nie większej niż 50 kW i zamiarze przystąpienia do jej użytkowania.

Kto: inwestor.

Kogo: właściwego dla miejsca lokalizacji inwestycji komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

Forma: pisemna lub dokument elektroniczny; zakres i forma samego dokumentu nieokreślone szczegółowo przepisami, analogicznie, jak w przypadku zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego.

Cel: pozyskanie przez PSP informacji na potrzeby przygotowania do prowadzenia działań ratowniczych oraz realizacji zadań w obszarze kontrolno-rozpoznawczym

Treść: zawiadomienie powinno zawierać szczegółowe informacje o lokalizacji urządzenia fotowoltaicznego i terminie rozpoczęcia jego użytkowania oraz z punktu widzenia potrzeb związanych z planowaniem i prowadzeniem działań ratowniczych w obiektach lub na terenach z urządzeniami fotowoltaicznymi co do zasady informacje w zakresie przygotowania obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, w szczególności:

  • plan urządzenia fotowoltaicznego dla ekip ratowniczych,
  • opis wyposażenia w przeciwpożarowy wyłącznik prądu lub innych rozwiązań przeznaczonych do wykorzystania przez ekipy ratownicze w celu odłączenia zasilania elektrycznego,
  • informacje o oznaczeniu obiektu (instalacji) znakiem bezpieczeństwa.

Źródło: KP PSP Sanok


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ