GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 39 miesięcy od daty podpisania umowy. Oferty przyjmowane są do 11 maja.
- W trakcie realizacji zadania wykonawca będzie miał do spełnienia trzy tak zwane kamienie milowe obligujące do złożenia wniosku o wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 10 miesięcy od daty podpisania umowy, wykonania w terminie 24 miesięcy robót o wartości nie mniejszej niż 15 procent kwoty kontraktowej oraz wykonania w terminie 30 miesięcy od daty rozpoczęcia robót o wartości nie mniejszej niż 60 procent kwoty kontraktowej - wylicza Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 12,5 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny.
W ramach prac powstanie siedem estakad, osiem mostów, osiem wiaduktów drogowych, trzy przejścia dla zwierząt, trzy przepusty, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
- Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 metrów, natomiast najdłuższa będzie mierzyć około 700 metrów i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 metrów - informuje Joanna Rarus.
Wykonawca wybuduje też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowości Zagórze.
- Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia BRD, infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska - dodaje Joanna Rarus.
GDDKiA zaznacza, że odcinek drogi ekspresowej S19 Domaradz - Iskrzynia przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.
- W związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża - tłumaczy Joanna Rarus. - Inwestycja będzie przebiegać w terenie wyżynnym falistym z licznymi wzniesieniami o stokach spadzistych, poprzecinanymi kotlinami i dolinami rzecznymi. Przewyższenie terenu w obrębie całego odcinka wynosi aż 150 metrów - zaznacza.
Na planowanym odcinku S19 z Domaradza do Iskrzyni wydzielono aż osiem obszarów osuwiskowych oraz predysponowanych osuwiskowo. - Niektóre formy są złożone co oznacza, że w jednym osuwisku mamy strefy o różnym stopniu aktywności - informuje Joanna Rarus. Dodaje, że w wyniku zaburzenia równowagi poprzez np. prowadzenie prac budowlanych na dużą skalę, może nastąpić uaktywnienie się osuwisk. - Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych - zaznacza.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe)
- 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla)
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza).
Autor: tom