Inwestycja na ul. Paderewskiego budzi wiele kontrowersji, bowiem władze miasta zdecydowały, że będzie się wiązać z wycinką drzew. Zaniepokojeni mieszkańcy, chcąc zablokować rozbudowę ulicy. Ich zdaniem wystarczy jedynie przebudowa mostu. Zbierają podpisy pod petycją do władz miasta.
Czytaj też: Krosno. Petycja mieszkańców przeciwko wycince drzew przy ul. Paderewskiego
Zgodnie z założeniami miasta oprócz rozbudowy ulicy i budową mostu wykonawca będzie miał za zadanie budowę chodnika po lewej stronie drogi oraz ciągu pieszo-rowerowego po prawej.
Ulica Paderewskiego po rozbudowie ma mieć dwa pasy ruchu o szerokości 2,75 m, ścieżka pieszo-rowerowa – 3 m, a chodnik – 2 m. Nowy most ma mieć prawie 20 m długości i 13 m szerokości.
Celem przedsięwzięcia jest uporządkowanie istniejącej infrastruktury dla sprawniejszego ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów.
Inwestycja zakłada wycinkę drzew, które rosną wzdłuż krawędzi jezdni. Jak czytamy w decyzji ZRiD – powodują one zagrożenie życia i uszkodzenie mienia. Wycięte mają być też drzewa i krzewy, które rosną na terenach prywatnych, ale kolidują z inwestycją.
Zgodę na te prace urząd miasta dostał już od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Było to konieczne, gdyż drzewa wchodzą w skład historycznego układu urbanistycznego części Krosna, który jest wpisany do rejestru zabytków.
Nowe drzewa mają być nasadzone poza chodnikiem i ścieżką pieszo-rowerową.
Władze miasta planowały, że prace uda się wykonać za niespełna 4,2 mln zł. Złożony został wniosek o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wsparcie zostało przyznane. Wynosi niespełna 2,1 mln zł.
Końcem marca urząd ogłosił przetarg, który miał wyłonić wykonawcę. W poniedziałek (11 kwietnia) oferty zostały otwarte. Wcześniej krośnieński magistrat poinformował, że na zadanie zamierza przeznaczyć 4 547 021 zł brutto.
Okazuje się, że to zdecydowanie za mało. Oferty przedstawiło trzech wykonawców. Każda z nich jest zdecydowanie wyższa.
Prace najniżej wyceniła spółka Strabag z Pruszkowa (7 046 958,07 zł). Jawal z Kielc przedstawił ofertę w wysokości 7 359 825,05 zł, a konsorcjum firm PBW Inżynieria z Wrocławia i Dromosttor Polska z Lwówka Śląskiego - 7 857 638,10 zł.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow