Rzeszowski oddział generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umowę na wykonanie dokumentacji projektowej obwodnicy obejmującej Miejsce Piastowe, Iwonicz, Rymanów, Besko i Zarszyn, podpisał w kwietniu ub. roku.
Obejmuje ona opracowanie studium korytarzowego, techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dokumentację za kwotę blisko 10 688 700 zł wykonuje konsorcjum: MPRB, Mosty Kraków i MP Infra.
- Planowany termin opracowania dokumentacji to marzec 2024 roku - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że wykonawca zakończył już pierwszy etap opracowania dokumentacji projektowej, jakim jest studium korytarzowe.
- W ramach tego etapu, w lipcu ubiegłego roku, przeprowadzona została akcja informacyjna z mieszkańcami dziewięciu gmin – Miejsce Piastowe, Iwonicz-Zdrój, Krościenko Wyżne, Haczów, Zarszyn, Besko, Krosno, Korczyna oraz Rymanów. Zaprezentowano warianty przebiegu przyszłej obwodnicy - przypomina Joanna Rarus.
Rzeczniczka GDDKiA informuje, że wpłynęło 375 opinii mieszkańców oraz 16 opinii samorządów lokalnych. - To, jak istotne są spotkania z mieszkańcami, pokazuje fakt, że znaczną część opinii – ponad 90 procent – udało się uwzględnić poprzez opracowanie czterech nowych wariantów społecznych - zaznacza Joanna Rarus.
Analizowanych było osiem wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy. Do dalszych prac projektowych wybrano cztery warianty, w tym dwa warianty społeczne.
- Każdy z wybranych wariantów opiera się na innym sposobie połączenia projektowanej obwodnicy z drogą ekspresową S19 - tłumaczy Joanna Rarus.
Wariant W1 - brak połączenia, wariant W4 - budowa łącznika umożliwiającego połączenie z S19 za pomocą węzła Krosno Południe, wariant W5 - budowa nowego węzła na S19, wariant W6 - wykorzystanie węzła Krosno Północ.
GDDKiA informuje, że rozpoczął się etap studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, który uszczegółowi rozwiązania projektowe. Zostanie także wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz rozpoznanie geologiczne podłoża.
W okresie wakacyjnym planowane są kolejne spotkania z mieszkańcami, na których zostaną przedstawione szczegółowe rozwiązania projektowe rekomendowanych wariantów przebiegu.
- Po zebraniu opinii, spostrzeżeń oraz uwag mieszkańców i władz samorządowych, uwzględniając także wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, warunki gruntowe oraz wskaźniki ekonomiczne, zostanie wskazany wariant, dla którego wystąpimy z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Joanna Rarus.
Dopiero po jej uzyskaniu, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów.
Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę oświetlenia drogowego oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Autor: tom