Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 26 kwietnia 2025 07:57
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Książek nie czyta ponad połowa Polaków. Tak wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów

Przepytano 32 tysiące osób powyżej 16 roku życia. Efekt jest zatrważający: ponad połowa Polaków (56 procent) nie przeczytała w ciągu ostatnich 12 miesięcy ani jednej książki – zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej.
Książek nie czyta ponad połowa Polaków. Tak wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów

Autor: pixabay.com

Pozostali respondenci (44 procent) podzieleni zostali na trzy grupy:

  • 16,4 procent przeczytało jedną lub dwie książki,
  • 10 procent sięgnęło po trzy lub cztery pozycje,
  • 17,5 procent badanych wskazało, że czytali w tym czasie pięć lub więcej książek.

Kto czyta najczęściej?

Z danych zebranych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że najczęściej po lekturę sięgały osoby w przedziale wiekowym 16-24 lata (63,9 proc.). Chętniej książki czytają kobiety (51,2 proc.) niż mężczyźni (36 proc.).

Wyraźne różnice w zainteresowaniu literaturą widać również w odniesieniu do wykształcenia: podczas gdy osoby czytające z wykształceniem podstawowym stanowiły 33 proc. respondentów, czytelnicy z wykształceniem wyższym to aż 69,4 proc. ankietowanych.

Najczęściej w lekturę zagłębiali się też mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców, spośród których 61,6 proc. udzieliło odpowiedzi twierdzącej. W przypadku mieszkańców wsi, odsetek ten wyniósł 34,7 proc.

Dlaczego warto czytać?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista, jednak pomimo wielu korzyści z obcowania z literaturą nadal wielu z nas po nią nie sięga. Zanim skażemy książki na kurzenie się na półce, warto przypomnieć sobie, że czytanie m.in.:

  • poprawia pracę i wydajność mózgu,
  • uspokaja, wycisza i pozwala zapomnieć na moment o kłopotach,
  • rozwija wiedzę,
  • pozwala na lepszy sen,
  • korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • wspólne – pozwala pielęgnować więzi.

News4Media


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ