Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 25 kwietnia 2025 07:07
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

41 milionów złotych to za mało na budowę pierwszego etapu łącznika Krosna z drogą S19

W związku z tym radni podczas dzisiejszej (15 lipca) nadzwyczajnej sesji zdecydowali o zwiększeniu budżetu na rozbudowę ul. Sikorskiego. Przewodniczący Zbigniew Kubit podkreślał, że radni nie powinni mieć wątpliwości co do zasadności dokonania zmiany w wieloletniej prognozie finansowej miasta.
41 milionów złotych to za mało na budowę pierwszego etapu łącznika Krosna z drogą S19

Autor: Tomasz Jefimow

Powodem, dla którego zwołano w trybie pilnym sesję rady miasta, było podjęcie dwóch uchwał finansowych. Jedna z nich dotyczyła zwiększenia finansowania I etapu budowy łącznika Krosna z S19, na który miasto otrzymało 30-milionowe dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.

Ogłoszony na początku czerwca przetarg w tej sprawie zakończył się unieważnieniem z przyczyn ekonomicznych. Wpłynęły dwie oferty – Spółka Strabag z Pruszkowa wyceniła prace na 59 193 351,12 zł, natomiast konsorcjum złożone z krośnieńskich spółek Rejon Budowy Dróg i Mostów i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Drogowych na 71 336 310 zł. Obie zdecydowanie przewyższały założenia magistratu – 41 902 000 zł.

Władze Krosna postanowiły działać szybko. Przed ogłoszeniem kolejnego przetargu zwołana została nadzwyczajna sesja rady miasta. Jednym z punktów była zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krosna, w której zawarto zapisy dotyczące finansowania budowy połączenia Krosna z drogą ekspresową S19. Na jej mocy nakłady na budowę zostały zwiększone o 14 398 000 zł. Pieniądze mają pochodzić z zaciąganych kredytów.

Przyjęcie uchwały uzasadniała Beata Pawłowska-Nicałek, naczelnik wydziału drogownictwa UM w Krośnie. Tłumaczyła, że założenia finansowe były robione jeszcze w ubiegłym roku. - Przez sytuację na świecie ceny nas zaskakują i są zdecydowanie wyższe - mówiła. Dodała, że dzieje się to praktycznie przy każdym przetargu.

Zbigniew Kubit, przewodniczący rady miasta, zaznaczył przed głosowaniem, że dostępność komunikacyjna Krosna jest jedną z ważniejszych w strategii rozwoju miasta.

- Generuje wiele pozytywnych rzeczy związanych z inwestowaniem na naszych terenach inwestycyjnych, więc myślę, że nie powinniśmy mieć wątpliwości co do zasadności dokonania zmiany wieloletniej prognozy finansowej - mówił.

Radni jednogłośnie, bez głosów dyskusji, przyjęli uchwałę.

Łącznik Krosna do S19, który skomunikuje miasto z nowymi terenami inwestycyjnymi ma mieć 4 kilometry. Magistrat zadanie podzielił na dwa etapy.

Pierwszy zakłada budowę 1,9-kilometrowego odcinka, który w większości poprowadzi po śladzie ul. Sikorskiego. Ma to być droga klasy "Z" m.in. z dwoma skrzyżowaniami (rondo i turborondo), oświetleniem ulicznym i ciągiem pieszo-rowerowym. Początek będzie miała przy projektowanym skrzyżowaniu z drogą "G" a koniec na projektowanym przez PKP skrzyżowaniu z przejazdem kolejowym linii nr 108.

Droga będzie miała jezdnię z dwoma pasami ruchu. Jednak podczas projektowania wykonawca będzie musiał zaplanować i zarezerwować teren o szerokości ok. 12-15 metrów, pod planowaną drugą jezdnię.

Autor: Tomasz Jefimow


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ