Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 25 kwietnia 2025 02:19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Do Warszawy dojedziesz szybciej. Powstaje kolejowy odcinek Łętownia-Rzeszów

W tej chwili Centralny Port Komunikacyjny opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków m.in. Łętownia – Rzeszów. Z czterech przebiegów zostanie wybrany jeden. Są też plany zmian na południu województwa.
Do Warszawy dojedziesz szybciej. Powstaje kolejowy odcinek Łętownia-Rzeszów

Autor: fot. PKP Intercity

Odcinek z Łętowni (od strony Stalowej Woli) do stolicy Podkarpacia to fragment tzw. szprychy CPK nr 6. To nowa trasa kolejowa, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim oraz Rzeszowem i Sanokiem.

Dla ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 i 632 między Łętownią i Rzeszowem spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) - czyli w uproszczeniu: studium wykonalności. 

W tej chwili dobiega końca analiza wielokryterialna dla czterech wariantów odc. Łętownia – Rzeszów. STEŚ chce w ten sposób stworzyć specjalistyczną dokumentację dla linii kolejowej na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu odcinka. Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września.

Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia - Rzeszów.

Kolejny etap będzie obejmował przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na przełomie I i II kw. 2023 r.

Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację.

Linia Łętownia - Rzeszów. Dotychczasowe konsultacje

Dla odcinka Łętownia – Rzeszów spółka CPK jest po II etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ. W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami m.in. w Łętowni, Rzeszowie, Jasionce i Sokołowie Małopolskim.

Wcześniej – w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku – w ramach I etapu konsultacji spółka CPK zorganizowała 10 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło osiem ówczesnych wariantów. Dzięki tym spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej zmniejszono liczbę wariantów z ośmiu do czterech i opracowano korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne.

Z Rzeszowa do Warszawy pociągiem w 2 godz.

Nowa linia ma usprawnić przejazdy pociągiem. Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejazd pociągiem zajmie 2 godz. 15 min. Obecnie jest to minimum 5 godzin. Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min - obecnie ok. 6 godz.

Według informacji spółki na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Inwestycje CPK sprawią, że na terenie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km nowych linii kolejowych.

Rozwiązania projektowe CPK w regionie

Budowa linii kolejowej nr 632 docelowo ma sprawić, że pasażerowie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka otrzymają szybkie, przelotowe połączenie z centrum miasta. Umożliwi to dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. Inwestycja CPK umożliwi dalszy rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6 umożliwi też szybkie połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa, Stalowej Woli i Niska. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Według planów większość miast ma być w zasięgu 2,5 godz. podróży do Warszawy i CPK. Spółka przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

Autor: Marcin Polak



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ