Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 15:30
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Z cyklu: Jak działa przychodnia. Centrum Usług Medycznych ESKULAP w Krośnie

Opinie o służbie zdrowia w Polsce są różne, niestety z przewagą negatywnych. Chyba jednak nie powinniśmy generalizować naszego stosunku do dziedziny, która często decyduje o naszym „być albo nie być”. Szczególnie w latach pandemii przekonaliśmy się, że jednak potrzebujemy dostępu do lekarzy na co dzień.
Z cyklu: Jak działa przychodnia. Centrum Usług Medycznych ESKULAP w Krośnie

Autor: fot. Tomasz Jefimow - krosno112.pl

W celu lepszego doinformowania mieszkańców Krosna i okolic na temat funkcjonujących w regionie przychodni, rozpoczynamy cykl rozmów z przedstawicielami podmiotów medycznych. Na początek pytamy Lidię Szczygieł - Wiceprezes Zarządu Centrum Usług Medycznych ESKULAP Sp. z o.o. o „przepis” na działanie przychodni przy ulicy Kletówki 52 w Krośnie.

Krosno112.pl: Zacznijmy podręcznikowo, jak w szkole uczono, a więc garść historii.

Lidia Szczygieł: Przychodnia Eskulap w tej formie organizacyjnej i lokalowej funkcjonuje od 2016r., choć istnieje od początku lat 2000. Zmiana udziałowców zainicjowała inwestycje lokalowe, wzrost liczebności personelu, a przede wszystkim organizacji pracy. Rozszerzony zastał też zakres świadczonych usług. Aktualnie jest to podstawowa opieka zdrowotna (lekarz rodzinny, pielęgniarka środowiskowo-rodzinna, położna środowiskowo rodzinna), medycyna pracy z pełnym zakresem badań i konsultacji, a także laryngolog, neurochirurg, reumatolog i dietetyk.

Na co stawiacie nacisk w waszej przychodni?

Przychodnia, to przede wszystkim ludzie - lekarze, pielęgniarki, rejestratorki i liczy się zaangażowanie w pracy całego zespołu od momentu udzielania informacji, rejestracji, przez badania diagnostyczne, wizytę lekarską po wydanie recepty czy dalszego skierowania. Cel, który nam przyświeca, to „zaopiekowany”, zdrowy pacjent. Na ten sukces składają się sprawy duże i małe, takie jak kompetentni lekarze, łatwość dodzwonienia się na rejestrację, wizyty bez kolejek umawiane na konkretną godzinę, możliwość otrzymania recepty na kontynuację leków od ręki. W pakiecie do świadczonych usług dodajemy uśmiech Pań pielęgniarek.

Porozmawiajmy o podstawowej opiece zdrowotnej, bo lekarz rodzinny, zwany inaczej lekarzem pierwszego kontaktu jest najczęściej odwiedzanym przez pacjentów medykiem. Jak zorganizowana jest w Polsce podstawowa opieka zdrowotna, a więc przyjęcia do lekarza rodzinnego oraz zapisy do pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej?

Lekarze rodzinni są to lekarze których pacjenci wybierają składając deklarację wyboru, a zdarza się przy tym, że część z nas nawet nie pamięta do kogo jest zapisana, dopóki nie zachoruje. Każdemu pacjentowi przysługuje prawo do bezpłatnej zmiany lekarza i nie wiąże się to z żadnym dodatkowym działaniem poza złożeniem deklaracji w nowej przychodni. Podobnie ma się rzecz z przypisaniem pielęgniarki i położnej POZ. Wizyty lekarskie czy refundacja leków następuje na podstawie umów jakie przychodnia ma podpisane z Narodowym Funduszem Zdrowia. Świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej są finansowane przez NFZ, czyli pośrednio z naszych podatków.

Przyjmujecie też dzieci czy tylko dorosłych?

Bardzo nas cieszy, że duża część naszych pacjentów to małe dzieci, w tym noworodki, a nasi lekarze świetnie sobie radzą z opieką nad nimi. Obserwując ruch pacjentów na korytarzu czasem można odnieść wrażenie, że w Polsce mamy rewelacyjny przyrost naturalny. Zauważamy też, to chyba naturalne zjawisko, że jeżeli do lekarza zapisze się jedna osoba, to po pewnym czasie deklaracje składają kolejni krewni i za chwilę mamy pod skrzydłami całą wielopokoleniową rodzinę. Sprawdza się wtedy kompleksowość udzielanych świadczeń, a więc lekarskich, pielęgniarskich i położnej POZ.

Czy pacjentem krośnieńskiej przychodni może być tylko mieszkaniec Krosna?

Nie. O miejscu złożenia deklaracji decyduje pacjent i nie ma znaczenia miejsce zamieszkania, choć z oczywistych względów należy brać pod uwagę odległość do przychodni i własne możliwości komunikacyjne.

A jakie działania podejmujecie w ramach coraz głośniej promowanej nie tylko na szczeblu centralnym profilaktyki zdrowotnej?

Mając świadomość, że profilaktyka pozwala zaoszczędzić człowiekowi wiele cierpienia, a na pewno nerwów, na co dzień zlecamy badania diagnostyczne i laboratoryjne, a lekarze są zaangażowani w edukację prozdrowotną w trakcie wizyt. Jesteśmy także realizatorem programu „Profilaktyki cukrzycy typu II dla mieszkańców Krosna w wieku 45-65 lat”, finansowanego ze budżetu miasta Krosna. Warto podkreślić, że dla osób spełniających kryteria, dostępne w jego ramach są bezpłatne porady lekarskie i dietetyczne. Przystąpiliśmy również do ogólnopolskiego, szeroko promowanego, programu „Profilaktyka 40+”, na który zapraszamy wszystkie osoby które ukończyły 40 lat, nie tylko zapisane do naszej przychodni.

Eskulap to oprócz POZ, także medycyna pracy. Jak wygląda u Państwa realizacja tej gałęzi medycyny?

Medycyna pracy, czyli inaczej mówiąc badania profilaktyczne pracowników, to często niedoceniane przez pracodawców narzędzie organizacji pracy i element praw pracowniczych. Daje poczucie większego bezpieczeństwa stron umowy o pracę w kwestii bezpieczeństwa w pracy czy ochrony zdrowia zatrudnionych. Bywa też, ze wizyta u lekarza orzecznika medycyny pracy jest jedynym kontaktem pracownika ze służbą zdrowia na przestrzeni wielu lat i pozwala na zdiagnozowanie ukrytego schorzenia, które może zagrażać nawet życiu. Pozytywnym zjawiskiem jaki zauważamy, jest rozszerzanie przez część pracodawców zakresu badań o dodatkowe, nie wymagane przepisami, ale dające szersze rozpoznanie ogólnego stanu zdrowia niewielkim dodatkowym kosztem. Chciałbym tutaj podkreślić, że przy organizacji wizyty pracownika szczególną uwagę zwracamy na sprawne wykonanie całości badań w jak najkrótszym czasie w ciągu 1 dnia, bez zbędnego przesiadywania w poczekalni.

Na koniec „pofilozofujmy”. Zagrożenia dla służby zdrowia?

Niedobór personelu medycznego, szczególnie lekarzy oraz nagłe, nietrafione zmiany przepisów w zakresie funkcjonowania branży, w szczególności dotyczące finansowania.

Szanse?

Szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji w każdym aspekcie działania podmiotów medycznych, szczególnie przy gromadzeniu, przetwarzaniu i zarządzaniu danymi, a następnie ich wykorzystaniu również przez SI w profilaktyce zdrowotnej, a nawet diagnozowaniu czy leczeniu pacjentów. Wielką szansą jest również możliwy wzrost świadomości pacjentów, bo choć mówi się, że to lekarz leczy, to tak naprawdę zachowanie naszego zdrowia czy prawidłowo realizowany proces leczenia w dużej mierze zależy od nas samych.

 

Podmioty medyczne, chcące zaprezentować się na łamach naszego portalu zachęcamy do kontaktu mailowego: [email protected]

krosno112.pl

zdjęcia: Tomasz Jefimow

 



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ