Przed podjęciem uchwały w sprawie stanowiska Rady Miasta, które dotyczy bezpośredniego włączenia Krosna do drogi ekspresowej S19 w ramach planowanej budowy obwodnicy Miejsca Piastowego, o stanie realizacji inwestycji mówił Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tłumaczył, że w obecnej chwili w dalszym opracowaniu są cztery warianty przebiegu drogi. Ich przebieg przedstawiamy na grafice poniżej.
- Na tym etapie wszystkie warianty są jednakowo prawdopodobne - zaznacza Bogdan Tarnawski. Tłumaczy, że wybór ostatecznego do realizacji będzie niósł za sobą pewne konsekwencje.
Zdaniem dyrektora GDDKiA interesujący jest wariant W5.
- Gdyby został ostatecznie wybrany, będziemy czynić starania o budowę dodatkowego węzła na S19 pomiędzy węzłami Krosno i Miejsce Piastowe - zapowiada.
Tłumaczy, że w przypadku W1 i W4 przebiegają one zbyt blisko węzła Miejsce Piastowe, by można mówić o takim rozwiązaniu.
Bogdan Tarnawski zauważa, że są kontrowersje pomiędzy samorządami odnośnie wyboru wariantu. - Doprowadzenie inwestycji do szczebla realizacji wymaga konsensusu - mówi. - Nie chcemy budować wbrew woli mieszkańców i samorządów.
Dyrektor GDDKiA w Rzeszowie przedstawił też harmonogram działań. Zgodnie z nim ogłoszenie przetargu w trybie "zaprojektuj i buduj" ma nastąpić w drugim kwartale 2025 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2029 roku.
Robert Hanusek, wiceprzewodniczący rady miasta podkreśla, że wszelkie argumenty, które były analizowane na etapie przygotowania tej inwestycji wskazują całkowicie, merytorycznie i bezstronnie, że najlepszym wariantem dla przebiegu obwodnicy Miejsca Miastowego jest W5.
- Wszelkie warunki ekonomiczne, przebieg, ingerencje w teren przez który będzie przebiegać przemawiają właśnie za nim - argumentuje.
Zaznacza, że Krosno jest głównym ośrodkiem regionalnym. - Trzeba brać interesy wszystkich samorządów pod uwagę, natomiast myślę, że nie powinny być to względy polityczne tylko merytoryczne, finansowe, techniczne i praktyczne - mówi.
Na temat wyboru wariantu wypowiedzieli się też parlamentarzyści – Joanna Frydrych i Piotr Babinetz. Oboje poparli wariant W5.
Ostatecznie rada miasta jednogłośnie przyjęła uchwałę w sprawie stanowiska.
Samorządowcy podkreślają w niej, że wariant W5 jest najkorzystniejszy z punktu widzenia rozwoju zarówno Krosna, jak i sąsiednich powiatów i gmin.
W stanowisku czytamy też, że realizacja wariantu W5 przyczyni się do stworzenia funkcjonalnego układu komunikacyjnego, zapewniającego szybszy i bezpieczniejszy dojazd do drogi ekspresowej S19 oraz korzystnie wpłynie na przepustowość układu drogowego.
Rada Miasta Krosna wskazuje argumenty przemawiające za wyborem wariantu W5:
- korzystnie wpłynie na rozwój funkcjonalno-przestrzenny i społeczno-gospodarczy Krosna oraz okolicznych powiatów i gmin. Ze względu na przebieg w bezpośrednim sąsiedztwie powstającej Strefy inwestycyjnej – Krosno 2, przyczyni się do tworzenia warunków sprzyjających lokowaniu nowych zakładów pracy w branżach wysokich technologii. To z kolei będzie miało przełożenie na powstawanie atrakcyjnych miejsc pracy oraz przyciąganie nowych mieszkańców i zahamowanie emigracji;
- został wskazany jako najkorzystniejszy z ekonomicznego punktu widzenia w wyniku przeprowadzonej analizy kosztów i korzyści, a także uzyskał najwyższą sumę punktów w analizie wielokryterialnej, zgodnie z opracowanym Studium Korytarzowym dla inwestycji.
Radni wskazują też, że władze miasta podjęły działania związane z utworzeniem układu drogowego, który jest częścią wariantu W5.
Chodzi o budowę połączenia ul. Bieszczadzkiej z ul. gen. W. Sikorskiego, rozbudowę ul. gen. W. Sikorskiego oraz budowę odcinka prowadzącego od ul. Dywizjonu 303 przez teren tworzonej strefy inwestycyjnej - Krosno 2 do drogi krajowej nr 19.
Autor: Tomasz Jefimow