Projekt "Zaangażowani w eKrosno - Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych przez mieszkańców Krosna" był realizowany w ramach konkursu dotacji "Human Smart Cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców". Jego koszt to 3 999 261 zł, z czego 3 599 334,90 zł stanowi dotacja z funduszy UE, a 399 926,10 zł to wkład własny miasta.
Władze krośnieńskiego Holdingu Komunalnego podkreślają, że projekt miał nie tylko charakter pionierski, ale w swojej tematyce był innowacyjny na skalę kraju.
- Projekty z zakresu "smart cities" charakteryzuje to, że ich rozwiązania i efekty są przyjazne mieszkańcom oraz podmiotom realizującym dla nich określone usługi - zaznacza Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Tłumaczy, że głównym celem projektu było ograniczenie strat wody, poprzez zbadanie całego systemu wodociągowego, zarządzanego przez Krośnieński Holding Komunalny, pod kątem możliwości gromadzenia danych z sieci wodociągowej, ich automatyczna analiza i transfer do systemu eBOK. - A następnie przesłanie odbiorcom przetworzonych informacji w celu lepszego zarządzania zużyciem wody - mówi Piotr Przytocki.
Projekt to efekt konsultacji i ankiet, jakie zostały przeprowadzone wśród przedsiębiorców i mieszkańców Krosna w 2017 roku. Z pozyskanych wówczas informacji wynikało, że odbiorcom brakuje informacji o niekontrolowanych wyciekach wody za ich wodomierzami, że chcą mieć dostęp do szczegółowych danych dotyczących ich zużycia wody oraz do billingu zużycia wody, a także, że chcą otrzymywać informacje o istniejącym u nich wycieku i być informowanym SMS-owo o awaryjnych i planowanych wyłączeniach wody.
- Mając diagnozę potrzeb i oczekiwań mieszkańców zdecydowaliśmy o konieczności zniwelowania tych problemów. Krośnieński Holding Komunalny opracował we współpracy z Politechniką Rzeszowską i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, naszymi partnerami przy realizacji projektu, wstępny schemat możliwej integracji systemów informatycznych i zarządzania danymi - wyjaśnia Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Dzięki projektowi powstała instalacja pilotażowa składająca się z serwera, systemu eBOK i oprogramowania obejmującego mechanizm przetwarzania, sterowania i analizowania danych z inteligentnej sieci.
W celu przeprowadzenia badań – na wodomierzach głównych u odbiorców wody na terenie Krosna – zamontowano 7 558 nakładek radiowych przystosowanych do stacjonarnego odczytu wodomierzy. Wdrożono również dedykowane oprogramowanie, które umożliwiło zbieranie danych z nakładek.
- Na podstawie danych, które zostały zebrane podczas działań projektowych, zespół naukowy przeprowadził badania, przygotował opracowania wzorcowych zasad działania systemów i jednostek, schematy monitoringu sieci wodociągowej, obiektów wodociągowych i odbiorców masowych, a także wypracował rekomendacje, które zostaną zebrane zbiorczo w celu udostępnienia po zakończeniu projektu innym przedsiębiorstwom wodociągowym, jako tak zwany katalog dobrych praktyk - wyjaśnia Tomasz Soliński.
Badania pozwoliły sprawdzić stan sieci wodociągowej Krosna w oparciu o metodologię IWA i opracować metodykę wyszukiwania niewidocznych na powierzchni awarii sieci wodociągowej, m.in. na podstawie danych z sieci i poszczególnych wodomierzy.
Władze Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego tłumaczą, że w konsekwencji możliwe jest stopniowe ograniczanie strat wody w sieci wodociągowej przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi pomiarowych i informatycznych.
- Wykorzystanie platformy do zarządzania siecią dało pełny obraz funkcjonowania krośnieńskiej sieci wodociągowej, ponieważ platforma ta zbiera, analizuje i wizualizuje dane z wielu różnych baz danych, m.in. gisowej, monitoringu przepływomierzy, systemu stacjonarnego odczytu wodomierzy, billingowej czy SCADA, w jednym miejscu. Dzięki automatycznym powiadomieniom i alarmom o nieprawidłowościach w danych pomiarowych SmartFlow wspiera szybkie wykrywanie awarii czy ukrytych wycieków, pomaga oszczędzać wodę, energię i pieniądze, a także stopniowo ograniczać straty wody - podkreśla Krzysztof Wolanin, zastępca kierownika Wodociągów Krośnieńskich ds. zarządzania siecią.
eBOK - aplikacja dla mieszkańców
Dzięki projektowi uruchomiony został nowy system do elektronicznej obsługi klientów.
Klienci zalogowani w nowym systemie eBOK mogą m.in. korespondować on-line z pracownikiem Biura Obsługi Klienta, otrzymywać powiadomienia o planowanych i awaryjnych przerwach w dostawie wody, mieć dostęp do wszystkich rozliczeń i zawartych umów, sprawdzić i podać odczyty wodomierzy, a w przypadku posiadania nakładki radiowej do stacjonarnego odczytu wodomierzy – mogą też otrzymywać powiadomienia o prawdopodobnym wycieku wody na wewnętrznej instalacji w jego nieruchomości. Mogą też otrzymywać eFakturę i dokonać ePłatności.
Ciekawą funkcjonalnością nowego systemu eBOK jest dostęp do wizualizacji obszarów planowanych wyłączeń i miejsc awarii, co udostępnione jest w zakładce GEOPORTAL w ramach ogólnodostępnej eUsługi.
Ważną funkcjonalnością nowego eBOK jest również możliwość składania wniosków ze śledzeniem postępu zgłoszonej sprawy wraz z powiadomieniem drogą mailową i/lub SMS-ową o kolejnych jej etapach oraz wydanej decyzji.
Moduł eWnioski zawiera aktualnie 27 formularzy dotyczących obsługi klientów w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.
- Korzystanie z nowego systemu eBOK znacznie ułatwi naszym klientom kontakt ze spółką oraz dostarczy wielu istotnych informacji na temat świadczonych usług. Dlatego zachęcamy wszystkich do zapisywania się do niego i zapoznania się z jego szeroką funkcjonalnością - mówi Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Autor: tom
Zdjęcia: Tomasz Jefimow