Ministerstwo Infrastruktury informuje w komunikacie prasowym, że nowy korytarz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, którego częścią jest budowana w Polsce Via Carpatia, uzupełniono o odcinek Lublin – Białystok – Ełk, aż do Tallina i Helsinek. Na południu natomiast korytarz przedłużono aż do Cypru.
- Wypracowane zapisy stanowią dobrą podstawę do dalszych prac w ramach negocjacji z Parlamentem Europejskim (tzw. triologów). Z zadowoleniem przyjmujemy zaproponowane podejście ogólne, które jest bliskie naszym oczekiwaniom i stanowi wyważone, kompromisowe podejście do realizacji ambitnych celów uwzględniając dostępne środki finansowe. Cieszę się, że dzisiaj finalizujemy prace nad rozporządzeniem TEN-T na poziomie Rady, bo to daje szansę, aby dokument, już po wypracowaniu kompromisu z Parlamentem Europejskim, został przyjęty już w 2023 roku - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Resort przypomina, że Polska od dawna zabiegała o przyspieszenie procesu rewizji, by móc zrealizować sieć TEN-T w przyjętych ramach czasowych oraz opowiadała się za szerszym ujęciem wymiaru geopolitycznego Transgranicznej Sieci Transportowej i rozwojem połączeń transportowych na osi północ-południe.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że decyzja o wpisaniu Via Carpatii do sieci TEN-T to sukces negocjacyjny Polski, który umożliwi otrzymanie dofinansowania realizacji budowy szlaku Via Carpatia z pieniędzy unijnych. Dodaje, że jest to także potwierdzenie tego, że korytarze komunikacyjne północ-południe wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej stają się priorytetowymi inwestycjami z punktu widzenia interesów wspólnoty.
Minister Adamczyk zaznacza, że kluczowe znaczenie ma również poszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę, co podczas trwającej wojny stanowi jasny sygnał o braku zgody na naruszenie integralności terytorialnej naszego wschodniego sąsiada.
Autor: tom