Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 listopada 2024 09:26
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Oznaki złamania kolumny kierowniczej w samochodzie i jej naprawa

Oznaki złamania kolumny kierowniczej w samochodzie i jej naprawa Kolumna kierownicza to urządzenie mechaniczne znajdujące się tuż za kołem kierownicy, które jest umiejscowione pomiędzy kierownicą a wałem do kół. Naprawa kolumny kierowniczej jest potrzebna znacznie rzadziej niż naprawa drążków kierowniczych lub końcówek, które nieustannie ocierają się o siebie podczas obrotu kół. Jest powszechnie uważany za jeden z najbardziej niezawodnych elementów układu kierowniczego. Jednak w nowoczesnych samochodach osobowych jest on bardziej skomplikowany i wyposażony w elektronikę - np. serwo - a im bardziej skomplikowana konstrukcja, tym częściej dochodzi do uszkodzeń.
Oznaki złamania kolumny kierowniczej w samochodzie i jej naprawa

Cechy konstrukcyjne

Jeśli samochód nie ma wspomagania kierownicy, można zamontować przekładnie w celu zwiększenia momentu obrotowego, ale częściej się tego nie robi i stosuje się przeguby uniwersalne. Konstrukcja stoi na aluminiowej obudowie i jest przykryta plastikową pokrywą. W nowoczesnych maszynach montowana jest kolumna kierownicy z regulacją pozycji, odporna na urazy. Dlatego też nigdy nie jest on wykonywany jako cały wał, jak to miało miejsce w starszych samochodach. Zawiasy i pozwalają na dopasowanie go do dowolnej wysokości, a także oszczędzają sporo miejsca w komorze silnika.

Eksploatacja pojazdu z uszkodzonym układem kierowniczym jest niedopuszczalna. Ponadto niedopuszczalne jest prowadzenie pojazdu pod groźbą uszkodzenia, które mogłoby doprowadzić do utraty kontroli podczas jazdy. To wyjaśnia, dlaczego podlegają one tak ścisłej kontroli podczas przeglądów technicznych i dlaczego właściciele maszyn są w związku z tym zobowiązani do uważnego śledzenia ratujących życie elementów technicznych swoich pojazdów.

Oznaki wadliwej skrzyni kierowniczej

Układ kierowniczy jest skonstruowany w taki sposób, że przy skręcaniu kół pod dowolnym kątem emitowane są szumy. Odgłos stukania jest zawsze oznaką niesprawności i sygnałem, aby udać się na diagnostykę części pojazdu i w razie potrzeby naprawę układu kierowniczego. Zazwyczaj okazuje się, że stuki nie mają nic wspólnego z kolumną, a przyczyna może być:

  • stojak;
  • pręty;
  • uchwyty; 
  • wałek przekaźnikowy z podporami. 

Te części układu kierowniczego są mechanicznie znacznie bardziej podatne na uszkodzenia niż kolumna kierownicza, która jest po prostu przekładnią lub nawet przegubem uniwersalnym. Dość często diagnoza wskazuje na usterkę układu wspomagania lub elektrycznego wspomagania kierownicy. 

Diagnoza i naprawa kolumny kierowniczej

Przy pierwszych oznakach problemów należy jak najszybciej oddać kolumnę kierowniczą do rzetelnego i godnego zaufania serwisu w celu diagnozy. Master Service diagnozuje cały układ kierowniczy, stwierdza, która część jest wadliwa i zaleca naprawę lub wymianę. W przypadku wymian, Master Service posiada własny magazyn części zamiennych, w tym do rzadkich, dawno nieużywanych pojazdów, a także udziela rocznej gwarancji na swoje części i naprawy.



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ