Finałowe rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, które rozegrane będą w dniach 15 – 17 września, Automobilklub Krośnieński organizuje na malowniczej trasie Szczawne – Kulaszne, w powiecie sanockim (gmina Komańcza). Trasa, która po raz pierwszy znalazła się w kalendarzu GSMP prowadzi fragmentem drogi wojewódzkiej 892 i liczy 2520 metrów z rekordowo wysoką różnicą wzniesień pomiędzy startem a metą – aż 148 metrów.
Harmonogram zawodów w Szczawnem przewiduje w sobotę oraz niedzielę po dwa podjazdy treningowe, oraz dwa wyścigowe. Kibice oprócz 11 i 12 rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski będą mogli również zobaczyć 11 i 12 rundę Maluch Trophy - serii wyścigów torowych – Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W tym sezonie kierowcy wyścigowych Maluchów spotykają się w górach dwukrotnie: w maju rywalizowali podczas Orlen 20. Wyścigu Górskiego Prządki i we wrześniu właśnie w Szczawnem. Organizatorem jest Krośnieński Automobilklub, którego prezesem jest Andrzej Marszałek. Odpowiedział dla portalu krosno112.pl na kilka pytań:
Jaka jest specyfika ostatniej rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski w Szczawnem w porównaniu do innych rund sezonu? Dlaczego ta trasa została wybrana na zakończenie sezonu?
Runda jest organizowana na tej trasie po raz pierwszy. Ma ona długość 2520 metrów i cechą charakterystyczną tej trasy są duże różnice wzniesień pomiędzy startem a metą – jest to 148 metrów. Na tak krótkim odcinku jest to wyścig o najwyższym wzniosie w Polsce. Wyścig jest ostatnią rundą w tym sezonie, ponieważ jest on organizowany w tym miejscu po raz pierwszy i chcieliśmy się dobrze przygotować do tej inauguracji.
Czy pojawiły się jakieś wyzwania organizacyjne podczas przygotowań do tej konkretnej rundy GSMP?
Co prawda wyścig w tym miejscu będzie organizowany po raz pierwszy, ale organizacją zawodów zajmujemy się nie od dziś, więc nie było jakiś większych trudności. Robiliśmy wyścigi również w innym klubie i parę lat temu w Cisnej, ale obecnie niestety stan drogi tam nie pozwala na zorganizowanie rundy.
Jakie są oczekiwania co do liczby uczestników i widzów na tej konkretnej rundzie?
Spodziewamy się wyjątkowo dość dużej frekwencji. Do miejscowości Szczawne powinno przyjechać około 60 samochodów. Kibiców jak na każdej rundzie powinno być tysiące, więc dużo. Dzień przed zawodami w piątek 15 września od godziny 9:00 do godziny 17:30 odbędzie się badanie techniczne pojazdów. Będą one sprawdzane pod względem zabezpieczenia i warunków do spełnienia w danej klasie i grupie samochodów. Badanie odbędzie się w Sanoku na ul. Jana Pawła II na terenie Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i będzie otwarte dla kibiców, także już tutaj będzie można zobaczyć samochody. W dni zawodów będą również wyznaczone miejsca widokowe przy trasie dla kibiców, także fanów na pewno będzie sporo, chyba że będzie kiepska pogoda, ale tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć.
Jak zachęci Pan kibiców do przyjścia i obserwowania zawodów?
Zachęcam, bo sporty motorowe są po prostu piękne i wszystkich, których te sporty interesują mogą przyjść i je zobaczyć. Na wydarzeniu nie ma biletów i wstęp jest wolny. Będą startowały i Maluchy i auta, które mają moc ponad 600 koni mechanicznych.
Jak wyglądają zawody Maluchów?
W Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, czyli tzw. wyścigach płaskich został stworzony Puchar o nazwie Maluch Trophy. Startują tam Fiaty 126p, czyli popularne Maluchy w różnych kategoriach w zależności od stopnia przerobienia układu napędowego, czyli w zależności od mocy samochodu i zastosowanych przeróbek w aucie. Fabryczny Maluch nie będzie się ścigał z autem, które ma 60 koni, natomiast jest to podzielone na odpowiednie kategorie i dywizje. Tych wyścigów płaskich jest na tyle mało w Polsce, że dwa razy w roku ci kierowcy startują w czasie Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Pierwsza i druga runda odbyła się na początku maja w Korczynie i teraz jedenasta i dwunasta runda odbędzie się w miejscowości Szczawne koło Komańczy.
Jakie są plany na przyszłość co do organizacji Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski?
Na pewno chcemy, aby ten zbliżający się wyścig został w kalendarzu na przyszły rok, a jeśli uda się poprawić stan nawierzchni w Cisnej to również chcielibyśmy zorganizować rundę na tamtej trasie, ponieważ jak to zawodnicy i kibice określają - jest to kultowa trasa wyścigu.
Skrócony harmonogram zawodów:
• 15.09 piątek
9:00 – 17:30 Odbiór Administracyjny i Badanie Kontrolne
• 16.09 sobota
11 Runda GSMP
7:00 – 19:00 zamknięcie drogi (trasa wyścigu)
9:00 1 Podjazd Treningowy
30 minut po zakończeniu 1 podjazdu 2 Podjazd Treningowy
13:00 1 Podjazd Wyścigowy
30 minut po zakończeniu 1 podjazdu 2 Podjazd Wyścigowy
• 17.09. niedziela
12 Runda GSMP
7:00 – 19:00 zamknięcie drogi (trasa wyścigu)
9:00 1 Podjazd Treningowy
30 minut po zakończeniu 1 podjazdu 2 Podjazd Treningowy
13:00 1 Podjazd Wyścigowy
30 minut po zakończeniu 1 podjazdu 2 Podjazd Wyścigowy
45 minut po zakończeniu 2 podjazdu wyścigowego ceremonia wręczenia nagród za 11 i 12 Rundę GSMP.
Organizatorzy z Automobilklubu Krośnieńskiego przewidują możliwość realizacji dodatkowych podjazdów treningowych, wszystko zależeć będzie od przebiegu porannych podjazdów.
Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego i Dyrektorem Wyścigu Górskiego Szczawne jest Andrzej Marszałek, w skład Zespołu Sędziów Sportowych weszli: Dominik Noworól (Przewodniczący), Paulina Florek i Marek Sitek, Obserwatorem PZM będzie Marcin Fiejdasz, zaś Delegatem Technicznym PZM Marek Szczechura.
zdjęcia: Dariusz Błażejowski - krosno112.pl