Projekt uchwały, dzięki której będzie można ogłosić przetarg, przedstawiony został radnym podczas ostatniej sesji. Zakłada on zaciągnięcie zobowiązania na 2024 rok na realizację zadania "Budowa infrastruktury umożliwiającej kontrolę pojazdów w ciągu DK28 w Krośnie" w wysokości 530 tys. zł.
Wiceprzewodniczący Robert Hanusek zwrócił się z pytaniem do prezydentów, czy inwestycja będzie realizowany z pieniędzy z budżetu i czy miasto ma obowiązek wykonać taką infrastrukturę. - Rozumiem, że jest to na potrzeby Inspekcji Transportu Drogowego i policji, do kontroli dużych samochodów. Pięćset tysięcy to duża kwota - mówił.
Wiceprezydent Tomasz Soliński zwrócił uwagę, że na przebudowę DK28 w Krośnie wyłożone zostało kilkaset milionów złotych, a prawie 200 mln zł pochodziło z dofinansowania.
- Proces jej degradacji przez przeciążone pojazdy następuje drastycznie. Więc nakłady w postaci 500 tysięcy złotych, w porównaniu do tego jakich pieniędzy będziemy musieli użyć żeby dokonać remontu nawierzchni jest nikły - mówi.
Tłumaczy, że budowa zatoki planowana była od kilku lat. Rozmowy były prowadzone z ITD i policją.
- Przy wysokich temperaturach następuje koleinowanie, klawiszowanie i później widzimy na wielu odcinkach drogi jak to wygląda. Na przykład przy skrzyżowaniu ulicy Podkarpackiej z ulicami Pużaka i Zręcińskiej - opisuje Tomasz Soliński.
Zaznacza, że DK28 w granicach administracyjnych Krosna jest przygotowana na określone parametry nacisku osi. - Więc gwarancja, w przypadku gdybyśmy chcieli z niej skorzystać, nie obejmuje napraw nawierzchni zniszczonej przez pojazdy o ponadnormatywnej wadze - mówi Tomasz Soliński.
Wiceprezydent Krosna podkreśla, że pojazdy o zbyt dużej wadze powinny być wyeliminowane z dróg. - Żeby drogi mogły posłużyć nam trochę dłużej - mówi.
Zatoka do kontroli, wraz z wagą, ma powstać przy ul. Bieszczadzkiej – na pasie rozdziału naprzeciw ulicy Handlowej. Kierowane na nią będą samochody ciężarowe wjeżdżające i wyjeżdżające z Krosna. - Ale będą też ściągane z innych części miasta, według których będzie podejrzenie, że są przeciążone - dodaje Tomasz Soliński.
Kontrole mają prowadzić funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego i policji.
- Liczymy, że poprawi się bezpieczeństwo w Krośnie i pojazdów o ponadnormatywnej wadze będzie mniej - podkreśla Tomasz Soliński.
Wiceprezydent Tomasz Soliński zaznacza, że większa część środków z nałożonych kar zasili budżet Krosna i pozwoli zrefundować nakłady poniesione infrastrukturę pomiarową. - Wierzę, że to miejsce zadziała prewencyjnie i z dróg wyeliminujemy pojazdy przeciążone - mówi.
Dokumentacyjnie projekt jest już gotowy. Wkrótce ma być ogłoszony przetarg. Zatoka do kontroli ma być gotowa w przyszłym roku.