Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że podpisanie umowy będzie możliwe przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie "Projektuj i buduj".
- Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości około 5,2 km, poprowadzony będzie między innymi estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości - informuje Joanna Rarus, rzeczniczka Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Podkreśla, że estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. - Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19 - mówi.
W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. Powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Barwinka.
Przetarg
GDDKiA postępowanie przetargowe wszczęła 30 czerwca 2022 roku. Otwarcie ofert nastąpiło 23 września 2022 roku. Wpłynęło siedem ofert:
- Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – 1 849 563 300 zł
- Gülermak/Budimex – 1 909 653 720 zł
- Stecol – 1 930 397 201,62 zł
- PORR – 2 160 236 700 zł
- NDI/NDI Sopot/Doğuş İnşaat ve Ticaret – 2 700 832 938,51 zł
- Nurol İnşaat ve Ticaret – 2 772 879 697,03 zł
- Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2 863 008 747,50 zł
Sprawdzenie i ocena złożonych ofert przeprowadzona została według czterech kryteriów:
- ceny – 60 procent
- przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze – 20 procent
- przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem – 10 procent
- przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli – 10 proc.
- W toku prowadzonej weryfikacji ofert, w listopadzie 2022 roku, zwróciliśmy się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty - informuje Joanna Rarus.
Dodaje, że wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która uwzględniła odwołanie.
- Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu ubiegłego roku, złożyliśmy skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie, który wyrokiem z 27 września, przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych - mówi Joanna Rarus.
W wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej wybrana została najkorzystniejsza oferta złożona przez Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 849 563 300 zł brutto w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
- Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych – od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące – w czasie robót budowlanych - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Via Carpatia
W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.
- Oznacza to, że połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4 - mówi Joanna Rarus.
Dodaje, że kolejne 72,9 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Na etapie przetargu są ostatnie dwa odcinki S19 o łącznej długości 11,6 km.
Jak przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie?
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe)
- 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz – Krosno oraz na etapie uzyskiwania ZRID: Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka)
- 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).