Daniel Witowski, rzecznik Poczty Polskiej tłumaczy, że oszuści wysyłają fałszywe wiadomości (e-mail, SMS, media społecznościowe, platformy sprzedażowe), które wyglądają jak oficjalne wiadomości od banków, sklepów internetowych lub innych instytucji.
- Wiadomości te zawierają linki do fałszywych stron internetowych, które wyglądają jak oryginalne strony, ale w rzeczywistości są kontrolowane przez oszustów - ostrzega Daniel Witowski.
Jednym z przykładów akcji phishingowej są wiadomości SMS z informacją o problemach w dostawie paczki. Oszuści, podszywając się pod Pocztę Polską lub inną firmę kurierską, przesyłają wiadomość o konieczności uzupełnienia adresu dostawy lub innych danych dotyczących przesyłki.
- Po kliknięciu w link z takiej wiadomości adresat kierowany jest na stronę, która wyłudza dane - informuje Daniel Witowski.
Tłumaczy, że aby uchronić się przed phishingiem, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych wskazówek:
- Nie należy klikać w podejrzane linki ani pobierać podejrzanych załączników
- Należy szczególnie zwrócić uwagę na adresy URL, które wydają się podejrzane lub nieautentyczne
- Każdorazowo weryfikować nadawcę wiadomości
- Nie podawać swoich danych osobowych, takich jak numer dowodu osobistego, numer PESEL lub hasła
- Nie podawać danych finansowych, np. numerów kart, ich kodów CVC/CVV oraz dat ważności
- Warto zainstalować oprogramowanie antywirusowe i na bieżąco aktualizować system operacyjny
Rzecznik Poczty Polskiej informuje, że otrzymaną wiadomość można zweryfikować. - Należy ją przesłać na bezpłatny numer 8080 udostępniony przez CERT Polska. W odpowiedzi otrzymamy informację czy wiadomość jest prawdziwa - tłumaczy.
W przypadku otrzymania korespondencji, w której nadawca podszywa się pod Pocztę Polską warto ją zgłosić do CERT Poczta Polska (przekazując wiadomość na adres [email protected]).
- Pozwoli nam to ostrzec innych użytkowników sieci oraz zgłosić zablokowanie fałszywej strony do odpowiednich służb - podkreśla Daniel Witowski.