Krośnieński Holding Komunalny ma już 18 instalacji prądotwórczych, o łącznej mocy 3 596 kW. W 2023 roku obiekty te wyprodukowały 13 004 MWh energii elektrycznej, przy czym zużycie całkowite energii elektrycznej w spółce wyniosło ok. 12 550 MWh.
- Niezależność i samowystarczalność energetyczna to priorytetowe kierunki rozwoju Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. Mamy już co prawda całkiem niezłe wyniki, ale mamy też ambitne plany w zakresie dalszej rozbudowy naszego potencjału prądotwórczego oraz systemów magazynowania energii tak, aby w niedalekiej przyszłości zapewnić energię elektryczną dla wszystkich jednostek miejskich - mówi Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Najwięcej energii wytworzonej w 2023 roku w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym pochodziło z elektrociepłowni biomasowej ORC – ponad 8 653 MWh, co stanowi 67 proc. ogółu wyprodukowanej energii elektrycznej.
Elektrownie biogazowe wyprodukowały ponad 2 704 MWh, czyli 20 proc. ogółu energii, instalacje fotowoltaiczne ponad 1 407 MWh (11 proc. energii), a mała elektrownia wodna w Sieniawie ponad 239 MWh.
Władze KHK podkreślają, że wytwarzanie energii elektrycznej jest ściśle powiązane z działającym w spółce systemem autokonsumpcji. W 2023 roku wyniósł on 69 proc. Ilość energii własnej, zużytej w miejscu wytwarzania to 5 040 MWh, natomiast całkowita ilość energii zużytej w ramach autokonsumpcji to ponad 7 335 MWh.
- Wykorzystując potencjał energetyczny spółki, stawiamy też na rozwój elektromobilności. Mamy już 5 samochodów elektrycznych, a na parkingu przed naszą siedzibą wybudowaliśmy ogólnodostępną stację ładowania aut elektrycznych - zaznacza Janusz Fic.
W planach krośnieńskiego magistratu jest również budowa stacji ładowania dla miejskich autobusów elektrycznych na terenie Elektrociepłowni Krosno, w związku z tym, że niebawem na wyposażenie spółki MKS Krosno, w której Krośnieński Holding Komunalny posiada 100 proc. udziałów, trafi 5 autobusów elektrycznych.
- Elektromobilność jest bardzo ważnym obszarem naszych działań, ponieważ pojazdy elektryczne chcemy wykorzystywać nie tylko jako środki transportu, ale też jako element bilansowania naszego systemu energetycznego, gdyż będą ładowane nadwyżkami produkowanej przez spółkę energii elektrycznej - tłumaczy Janusz Fic.
Dodaje, że w systemie energetycznym spółki pojazdy elektryczne traktowane są w pewnym sensie jako mobilne magazyny energii.