Krośnieński podnośnik na podwoziu Volvo w JRG Krosno służy od 2001 roku. Jest jednym z najdłużej "pracujących" tego typu pojazdów w Państwowej Straży Pożarnej w kraju. Dobiega końca jego resurs (okres bezpiecznej eksploatacji maszyny, określony przez producenta). Dzięki temu, że w Komenda Powiatowa PSP w Mielcu od końca zeszłego roku posiada na swoim wyposażeniu drabinę mechaniczną, "zwolnił się" 42-metrowy podnośnik na podwoziu Renault Premium, który w podziale bojowym JRG 1 Mielec służył od 2011 roku.
Strażacy z Mielca bardzo chwalili sobie pracę z tym sprzętem. Producentem zabudowy z podnośnikiem jest znana w branży pożarniczej firma Bronto Skylift z Finlandii - specjalizująca się w produkcji podnośników hydraulicznych i dostarczająca je praktycznie na cały świat.
Nowy pojazd w JRG Krosno zastąpi 30-metrowy podnośnik Volvo.
W podziale bojowym JRG Krosno pozostanie nadal drabina mechaniczna SD37 Metz na podwoziu MANa, która trafiła do Krosna jako fabrycznie nowa w 2014 roku.
Parametry podnośnika
Zanim nastąpi wprowadzenie nowego podnośnika do podziału bojowego JRG Krosno, operatorów sprzętu i strażaków czeka szereg szkoleń i ćwiczeń. Podwozie nowego podnośnika jest krótsze, niż użytkowany obecnie pojazd Volvo - kierowcy będą mieli większą możliwość manewrowania nim na wąskich osiedlowych uliczkach. Jego maksymalna wysokość robocza wynosi 42 metry.
- Typ: SCHD-42
- Marka podwozia: Renault
- Model podwozia: Premium 380.26 dXi
- Zabudowa: Brotno Skylift (typ RLX)
- Maksymalna wysokość robocza: 42 m
- Maksymalny wysięg boczny: 23 m
- Długość w pozycji transportowej: 10,4 m
- Wysokość w pozycji transportowej: 3,6 m
- Ilość miejsc: 3
- Napęd: 6x2
- Moc silnika: 380 KM
- Rok produkcji: 2011
Podnośnik typu RLX charakteryzuje się przede wszystkim koszem roboczym z powiększoną platformą ratowniczą, a tym samym zwiększającą ratownicze możliwości jednostki. Sama platforma posiada udźwig 500 kilogramów, wraz z funkcją zamontowania deski ortopedycznej czy też działka wodno-pianowego. W pojeździe w celu łatwiejszej manewracji zastosowano również tylną oś skrętną.
Jest to jeden z czterech tego typu podnośników na podwoziu Renault Premium, które służą w ochronie przeciwpożarowej w naszym kraju (pozostałe w JRG-15 Warszawa, JRG-7 Poznań oraz ZSP Azoty-Puławy).
W 2011 roku pojazd został zamówionych przez w przez Komendę Wojewódzką PSP w Rzeszowie w ramach projektu „Bezpieczne Podkarpacie – poprawa stanu wyposażenia jednostek ratowniczych województwa podkarpackiego w specjalistyczny sprzęt do reagowania na zagrożenia” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013.
Opracowanie: materiały własne, KM PSP Krosno, czerwonesamochody.pl