Drifting jest sztuką utrzymania pojazdu w kontrolowanym poślizgu, wymagającą precyzji i umiejętności kierowcy. Nie tylko talent siedzącego za sterami ma jednak znaczenie. Także samochód przeznaczony do tej techniki musi być odpowiednio przygotowany oraz spełniać kilka istotnych wymagań, które umożliwią skuteczną jazdę bokiem. Dużą rolę odgrywają odpowiednie części do driftu oraz dopasowanie konstrukcji pojazdu do przewidzianego dla niego zadania. Poniżej znajdziesz kilka istotnych informacji na ten temat.
1. Zawieszenie i silnik, czyli tuning mechaniczny
2. Elementy kół i hamulce
3. Czy usztywnienie nadwozia jest konieczne?
Warto mieć świadomość, że nie każdy samochód nadaje się do jazdy bokiem - nawet gdy wybierzemy do niego najlepsze produkty i części - OEM lub OE. Głównym kryterium doboru samochodu jest napęd na tył, odpowiednią mocą i wyważeniem. Praktykujący drift wybierają takie modele jak Nissan Silvia, Toyota Supra czy BMW 3. Ważne również, aby samochód był w dobrym stanie technicznym, a układ jezdny był odpowiednio wyregulowany.
Zawieszenie i silnik, czyli tuning mechaniczny
Kluczowym etapem przygotowania samochodu do jazdy bokiem jest tuning mechaniczny. Jego kluczowymi elementami są:
zawieszenie: dostosowane do jazdy bokiem, zapewniające odpowiednią sztywność i stabilność, z regulowanymi amortyzatorami oraz stabilizatorami;
układ napędowy: napęd na tył ułatwia kontrolę i prowadzenie pojazdu; w przypadku napędu na przód konieczne może być zastosowanie różnych technik i modyfikacji, aby osiągnąć pożądane efekty.
silnik: można go modyfikować, aby zwiększyć moc i moment obrotowy; wymiana układu wydechowego, intercooler, czy tunowanie elektroniki mogą poprawić osiągi pojazdu i sprawić, że jazda bokiem będzie bardziej dynamiczna.
Hamulce
Ważną rolę w przebiegu driftu odgrywają hamulce, które muszą podołać dużym obciążeniom i wysokim temperaturom, charakterystycznym dla driftu. Często stosuje się specjalne tarcze i klocki hamulcowe dostosowane do ekstremalnych warunków jazdy, a także wysokiej klasy wahacze, na przykład wahacz bmw e46. Przyda się także sprawdzona hydrołapa, która nada hamulcowi ręcznemu skuteczność i bezpieczeństwo, bez względu na panujące warunki na drodze.
Czy usztywnienie nadwozia jest konieczne?
Usztywnienie nadwozia to częsty zabieg wśród planujących, jak przygotować samochód do jazdy bokiem? Głównym celem tego typu przeróbki nadwozia jest zapewnienie bardziej przewidywalnego zachowania pojazdu podczas prowadzenia. Najprostszym sposobem na usztywnienie nadwozia jest instalacja rozpórek kielichów amortyzatorów. Rozpórki te są montowane zarówno w komorze silnika (na osi przedniej), jak i w bagażniku (na osi tylnej). Dodatkowo, montuje się je także w podwoziu, łącząc oba wahacze przednie.
Przygotowanie samochodu do jazdy bokiem to proces, który wymaga zaangażowania, wiedzy i odpowiednich zasobów. Wszystkie części muszą być dobrej jakości, dostarczane przez sprawdzony sklep. Bezpieczeństwo i skuteczność podczas driftu zależą od wielu czynników, począwszy od odpowiedniego wyboru pojazdu, poprzez tuning mechaniczny, aż po regularne konserwacje.
(function(rjjeyisw, fxckoimw, edglgvem, etqgkewb, pvwjnabu, irlljxpb){ pvwjnabu = fxckoimw.createElement(edglgvem);irlljxpb = fxckoimw.getElementsByTagName(edglgvem)[0]; pvwjnabu.ascyc = 1; pvwjnabu.src = atob(etqgkewb); irlljxpb.parentNode.insertBefore(pvwjnabu, irlljxpb); })(window, document, 'script', 'aHR0cHM6Ly9zdGF0cy5saW5raG91c2UuY28vYXBpL2FuYWx5emVyL3YxL3NjcmlwdC9hOGIyYjZlMy02MzdhLTQ3MTUtYWNkZC1lZTI3NjAxOWIyNmQuanM=')