Bo średni wiek pojazdów napędzanych gazem wynosi obecnie 19,6 roku i ciągle rośnie, podczas gdy średnia dla wszystkich aut to około 15 lat. Liczba samochodów z instalacją LPG w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie – wynosi niemal 2,56 miliona.
Bo polski kierowca lubi gaz
Polacy są silnie przywiązani do samochodów zasilanych LPG, co niestety nie sprzyja odmładzaniu floty na naszych drogach.
Ubiegły rok przyniósł ponad 51 tys. nowych rejestracji samochodów z gazem. To najlepszy dowód na stabilną popularność tego rozwiązania wśród polskich kierowców. Te dane są zbliżone do statystyk z 2022 roku.
Samochody zasilane gazem jeżdżą głównie po drogach w województwach:
- mazowieckim,
- śląskim,
- małopolskim,
- łódzkim.
Białymi plamami na mapie LPG są województwa:
- opolskie,
- lubuskie.
Jak LPG, to dacia
Mimo widocznych zmian w motoryzacyjnej modzie na rynku nadal pojawiają się nowe modele samochodów z fabryczną instalacją LPG.
Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprzed kilku lat wynika, że instalacja LPG najczęściej montowana jest w autach z Niemiec (39,85 proc.). Bezapelacyjnym liderem był opel (ponad 400 tys. egzemplarzy), który wyprzedził w klasyfikacji volkswagena i audi.
W 2023 roku na czele producentów, którzy postawili na to rozwiązanie, znalazła się dacia, która sprzedała w Polsce ponad 10,5 tys. takich pojazdów.
Rynek może się skurczyć
Pomimo niezmiennej popularności gazu pojawiają się prognozy mówiące o stopniowym spadku udziału samochodów z takim napędem. Wynika to z ograniczonej oferty nowych modeli z fabryczną instalacją LPG i rosnącego nacisku na jak najbardziej ekologiczne źródła energii.
Eksperci przewidują, że w najbliższych latach odsetek aut na LPG może się stopniowo zmniejszać. Z powodu zarówno zmian na rynku motoryzacyjnym, jak i świadomego wyboru kierowców.