Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 6 października 2024 04:34
Reklama
Reklama

S19 Rzeszów-Babica. Karpatka przeprojektowana pod kątem zagrożenia metanowego

Maszyna TBM, która ma drążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Babicą jest dozbrajana. Jest to konieczne, bo w lipcu ubiegłego roku w miejscu, gdzie ma pracować Karpatka wykryto metan.
S19 Rzeszów-Babica. Karpatka przeprojektowana pod kątem zagrożenia metanowego

Źródło: GDDKiA

Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy, że proces drążenia tunelu podlega pod przepisy prawa geologicznego i górniczego. 

- W związku z czym wykonawca opracował projekt wykonania tunelu w warunkach zagrożenia metanowego - mówi. 

Dodaje, że projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji ds. zagrożeń w zakładach górniczych przy Wyższym Urzędzie Górniczym w Katowicach. A w dalszej kolejności został opracowany Dodatek nr 1 do planu ruchu zakładu drążenia tunelu

- Dodatek ten, zgodnie z przepisami prawa, został zatwierdzony Decyzją Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie. To umożliwia formalne rozpoczęcie drążenia tunelu - mówi Joanna Rarus.  

Jednak, aby praca maszyny TBM była możliwa, konieczne jest jej dozbrojenie. 

- W związku z wykryciem metanu, maszyna musiała zostać przeprojektowana by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej - tłumaczy Joanna Rarus

Prace projektowe dotyczące przystosowania maszyny TBM do pracy w środowisku metanowym zostały ukończone. 

- Wykonawca kończy montaż niezbędnych urządzeń i niedługo rozpocznie fazę testów i odbiorów przed rozpoczęciem drążenia - informuje rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA. 

Zaznacza, że wskazanie konkretnego terminu rozpoczęcia drążenia obarczone jest zbyt dużym błędem

- Jeśli wszystkie elementy będą dokończone i zapewnią bezpieczną pracę ludzi i sprzętu, wówczas TBM rozpocznie prace. Wykonawca szacuje, że nastąpi to na przełomie I i II połowy roku - mówi Joanna Rarus.

Tunel drogowy będzie wykonany w przekroju dwukomorowym, rozdzielającym ruch w przeciwnych kierunkach. Będzie miał długość ok. 2,2 km. Wewnątrz zaprojektowano 14 poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy nawami oraz przejazd awaryjny dla służb ratunkowych zlokalizowany w połowie długości tunelu. Przy portalach tunelu zaplanowano budowę budynków technicznych do obsługi tunelu a w rejonie węzła Babica – budowę Centrum Zarządzania Tunelem oraz lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ