Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Stan realizacji S19 w województwie podkarpackim

Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że droga ekspresowa S19 połączyła już nie tylko stolice województw podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17.
Stan realizacji S19 w województwie podkarpackim

Autor: GDDKiA

Docelowa długość S19 to około 169 km, a kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. 

- Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, obecnie przygotowujemy jej południowy przebieg, do granicy państwa w Barwinku - informuje Joanna Rarus, rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie. 

Dodaje, że w realizacji jest 79,3 km trasy, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu.

Fragment Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych:

  • Rzeszów Południe – Babica (długość 10 km, wykonawca - Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, wartość 2,2 mld zł) - trwają roboty budowlane
  • Babica – Jawornik (długość 11,6 km, wykonawca: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, wartość: 1,25 mld zł) - trwają roboty budowlane
  • Jawornik – Lutcza - na etapie przetargu
  • Lutcza – Domaradz -(długość 6,4 km, wykonawca: Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, wartość: 1,4 mld zł) - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (projektowanie)
  • Domaradz – Krosno (długość 12,5 km, wykonawca: Mostostal Warszawa, wartość: 1,1 mld zł) - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID)
  • Krosno – Miejsce Piastowe (długość 10 km, wykonawca: Aldesa, wartość: 365 mln zł) - trwają roboty budowlane
  • Miejsce Piastowe – Dukla (długość 10 km, wykonawca: Strabag, wartość: 479 mln zł) - trwają roboty budowlane
  • Dukla – Barwinek (długość 18,2 km, wykonawca: Polaqua, wartość: 1,5 mld zł) - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID).

Rozbudowywany o drugą jezdnię jest także prawie 14-kilometrowy odcinek S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.

Postęp prac na odcinkach S19

Zaawansowanie robót na odcinku z Rzeszowa do Babicy to ok. 40 procent. 

W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. 

- W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem - podkreśla Joanna Rarus.

Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych – MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem). 

Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna zostanie wydrążony przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. W lipcu ubiegłego roku podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, stwierdzono ulatnianie się gazu

- Wymusiło to konieczność dostosowania maszyny do pracy w warunkach występowania metanu oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu - tłumaczy Joanna Rarus

Prace projektowe dotyczące przystosowania maszyny TBM zostały ukończone. Wykonawca kończy montaż niezbędnych urządzeń, po czym rozpocznie fazę testów i odbiorów przed rozpoczęciem drążenia.

Na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. W branży drogowej zaawansowanie prac wynosi 57 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. 
Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 74 proc. 

- Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu gdzie wykonano już ustroje nośne - informuje rzeczniczka GDDKiA. 

Dodaje, że trwają prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

Budowa odcinka Babica-Jawornik – jak informuje GDDKiA – realizowana jest w specyficznych warunkach terenowych.

- Ale po zakończeniu prac ten odcinek będzie jednym z najbardziej spektakularnych pod względem walorów widokowych - zaznacza Joanna Rarus.

30 procent tej drogi przebiegnie po estakadach, z których najwyższa (zlokalizowana pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa) osiągnie wysokość 80 metrów w jednej osi, co będzie stanowić najwyższy tego typu obiekt w Polsce.

Aktualnie trwają intensywne roboty w każdej branży. Zaawansowanie robót to ok. 16 proc.

W branży mostowej na obiektach inżynierskich trwają roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych, zbrojeń i szalowania podpór. Szczególny postęp widoczny jest na wiadukcie WD-20 gdzie wykonawca przystąpił do montażu konstrukcji wsporczych pod deskowaniem ustroju nośnego. Zaawansowanie robót w branży mostowej szacowane jest na poziomie ok. 11 proc.

W branży drogowej trwają roboty związane z odhumusowaniem terenu. Wykonawca koncentruje się również na robotach związanych ze wzmocnieniem podłoża, kontynuuje wykopy, umocnienia skarp oraz nasypy. Budowane są też kolejne drogi technologiczne oraz drogi dojazdowe, co jest dużym wyzwaniem ze względu na specyficzne ukształtowanie terenu. Zaawansowanie robót w branży drogowej szacowane jest na poziomie ok. 14 proc.

W pozostałych branżach trwają roboty związane z przebudową kolizji wodociągowych, elektroenergetycznych (linie średniego i niskiego napięcia) i teletechnicznych. Zakończono również przebudowę trzech kolizji z siecią najwyższych napięć 400 kV.

Na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe w najbliższych miesiącach kontynuowane będą roboty ziemne. 

Wprowadzono objazd na DK19 (węzeł Krosno) w miejscu nowo budowanego ronda. Planowane jest wprowadzenie objazdu na DK28 (węzeł Miejsce Piastowe) celem umożliwienia przebudowy DK28 i budowy węzła drogowego. 

- Wykonawca rozpoczął montaż wytwórni mas bitumicznych tak, aby w kolejnych miesiącach rozpocząć produkcję oraz układanie mieszanki mineralno-asfaltowej - informuje Joanna Rarus.

Dodaje, że kontynuowane będą prace żelbetowe w zakresie obiektów mostowych oraz przepustów. - Na koniec roku planowane jest uzyskanie pozwolenie na użytkowanie m.in. wiaduktu drogowego WD-1/15, wiaduktu drogowego WD-1/16 i wiaduktu drogowego WD-1/18 - wylicza.

Na terenie Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Miejsce Piastowe, rozpoczęły się prace związane z budową obiektów kubaturowych. W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace rozpoczęte w przerwie zimowej w zakresie przebudowy rowów melioracyjnych, cieków (przełożenie w nowe koryto rz. Przecznica oraz Iwoniczanka) oraz drenażu niezinwentaryzowanego. Trwają prace w zakresie budowy zbiorników retencyjnych.

Na tym odcinku S19 aktualne zaawansowanie robót to ok. 44 proc.

Na odcinku z Miejsca Piastowego do Dukli kontynuowane są prace w zakresie odhumusowania, przygotowywania wykopów, nasypów, warstwy mrozoochronnej i dróg dojazdowych. 

- Na trasie głównej wykonywane są odcinki próbne warstw konstrukcji nawierzchni, w tym m.in. odcinek próbny podbudowy oraz warstwy wiążącej z betonu asfaltowego - informuje Joanna Rarus.

Dodaje, że zbudowano bypass na DK19 celem wykonania wiaduktu WS 2/1, którego budowa już się rozpoczęła.

Trwają prace w zakresie obiektów mostowych. 

- Na estakadzie w miejscowości Równe są już zamontowane pierwsze belki przęsłowe, a w czerwcu planowane jest wykonywanie przęseł estakady w Zboiskach - mówi rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.

Dodaje, że rozpoczęto także wykonywanie podpór obiektu PZGd 2/3, będącego przejściem dla dużych zwierząt nad trasą główną i jezdniami dodatkowymi.

Aktualne zaawansowanie prac to około 30 proc.

W maju rozpoczęły się roboty związane z rozbudową S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. 

- W pierwszej kolejności przeprowadzana jest niezbędna inwentaryzacja geodezyjna, przyrodnicza a także inwentaryzacja dróg publicznych i obiektów kubaturowych - informuje Joanna Rarus

Dodaje, że kolejny etap to rozpoznania saperskie oraz środowiskowe. - Wycinka drzew i karczowanie krzewów zakończyły się. Wykonawca będzie realizował usuwanie karpin.

Rozpoczął się pierwszy etap robót ziemnych, obejmujący odhumusowanie terenu w tym dróg dojazdowych oraz wykonanie konstrukcji tych dróg dla ruchu technologicznego, a także wzmocnienie w zakresie dróg dojazdowych i technologicznych. 

- W kolejnym etapie robót ziemnych prowadzone będą prace na ciągu głównym S19, związane z odhumusowaniem, wymianą gruntu, stabilizacją podłoża oraz budową nasypów. Frezowane są też części nawierzchni bitumicznej od strony dobudowywanej jezdni - informuje Joanna Rarus

Dodaje, że wykonawca będzie sukcesywnie wprowadzał elementy tymczasowej organizacji ruchu oraz demontował wyspy dzielące i bariery. Usuwane będzie także oznakowanie grubowarstwowe kolidujące z elementami tymczasowej organizacji ruchu.

Zdjęcia: GDDKiA o/Rzeszów


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ