Uczniowie wypełniali ankiety na przełomie kwietnia i maja. Na udział w badaniu zgodziło się 49 proc. uczniów ostatnich roczników szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Krosno.
Autorzy raportu zaznaczają, że zdecydowana większość respondentów to osoby, których stałe miejsce zamieszkania znajdowało się poza Krosnem (74 proc.). Mieszkańcy Krosna stanowili 26 proc badanych.
Jak podkreślają władze Krosna – badanie miało na celu zebranie opinii uczniów na temat atrakcyjności Krosna jako miejsca do życia, oferty lokalnego sektora edukacji oraz zgromadzenie informacji o ich planach na przyszłość. Wyniki mają posłużyć do zdiagnozowania potrzeb młodzieży i zaplanowania odpowiednich działań w ramach projektu, który będzie ubiegał się o dofinansowanie z Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Młodzież dobrze oceniła Krosno jako miejsce do życia – pozytywnych odpowiedzi udzieliło 57 proc. ankietowanych. Przeciwnie odpowiedziało 26 proc., a 17 proc. nie miało na ten temat zdania.
Magistrat podkreśla, że wyniki poprawiły się w porównaniu do analogicznego badania z 2022 roku, w którym tylko 35 proc. osób oceniło miasto pozytywnie.
Główne zalety Krosna to bezpieczeństwo (64 proc.), jakość powietrza, wody i zieleni (62 proc.), sport i rekreacja (58 proc.), szkoły (55 proc.) oraz transport publiczny (51 proc.).
Pomimo tego jedynie 4 proc. ankietowanych chciałoby w przyszłości mieszkać w Krośnie. Do opuszczenia miasta młodzież najbardziej skłaniają kwestie związane z rynkiem pracy i wysokością zarobków (58 proc.) oraz służbą zdrowia (53 proc.).
Na pytanie co miasto powinno zrealizować, aby młodzi chcieli wiązać z nim plany życiowe, najczęściej wskazywano na stworzenie atrakcyjnych przestrzeni miejskich – parków, placów, deptaków, ścieżek rowerowych, zieleni (57 proc.), lepsze połączenia komunikacyjne z regionem i światem (56 proc.) oraz lepszą i bardziej dostępną opiekę zdrowotną i psychologiczną (54 proc.).
Uczniów zapytano również o opinię na temat szkół, o plany związane z dalszą edukacją i pracą, a także o to jak młodzież spędza wolny czas.
Młodzież z reguły dobrze oceniła krośnieńskie szkoły ponadpodstawowe, wskazując istotne kwestie wymagające poprawy. Należą do nich głównie relacje z nauczycielami, równe traktowanie i sprawiedliwość oceniania, czy zmniejszenie obciążenia nauką.
Zdaniem młodych ludzi potrzebne są inicjatywy integrujące uczniów oraz wsparcie psychologiczne. Wiele osób wskazało na potrzebę realizowania inwestycji służących unowocześnieniu bazy szkolnej, zapewnienia nowoczesnych przestrzeni, pracowni zawodowych, jak również miejsc do odpoczynku. Ważne dla uczniów jest zwiększenie nacisku na kształcenie praktyczne.
Z całym raportem można zapoznać się TUTAJ.