W marcu 2022 roku wznowiono ruch na bieszczadzkim odcinku Krościenko – Sanok. Dwanaście miesięcy później Polregio we współpracy z SKPL zdecydowali się również na reaktywację linii biegnącej od Sanoka przez Zagórz do Ustrzyk Dolnych. Od dwóch lat Krajowy Zarządca Infrastruktury Kolejowej działając zgodnie z Zamierzeniami Inwestycyjnymi, dokłada wszelkich starań, aby polepszyć stan sieci kolejowej zarówno w Polsce jak i na Podkarpaciu. W planach znalazła się m.in. elektryfikacja tras w południowej części naszego województwa.
Jak podaje portal rynek.kolejowy.pl efektem wybuchu wojny na Ukrainie w 2022 r. było także umożliwienie przejazdu pociągów pasażerskich przez granicę państwa na odcinku Hrebenne (woj. Lubelskie) do Rawy Ruskiej. We wrześniu zakończono także modernizację lokalnej linii nr 102, łączącą Przemyśl z Malhowicami. Koszt inwestycji wyniósł ponad 47 mln złotych i objął wymianę torów, remont peronów, przejazdów i innych obiektów inżynieryjnych. Tam niestety ruch kolejowy nie odbywa się płynnie i pociągi nie kursują regularnie. Prywatna spółka SKPL Cargo w założeniu chce jednak uruchomić połączenie Krościenko-Chyrów, ponieważ zmodernizowano przyległy odcinek linii nr 108.
Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.
„Na tym proces usprawniania komunikacji kolejowej z Ukrainą się jednak nie skończył. – W zakresie przyszłych inwestycji opracowaliśmy dokument strategiczny „PKP PLK – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.”, w którym uwzględniono szereg projektów inwestycyjnych, dzięki którym możliwa będzie znacząca poprawa standardów technicznych istniejących linii kolejowych prowadzących do przejść granicznych pomiędzy Polską a Ukrainą” - mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych dla rynek.kolejowy.pl
PLK zapowiada, że odcinki linii 102 i 108 zostaną zelektryfikowane
Zamierzenia Inwestycyjne nie ominęły wschodniej części Polski. PKP PLK w swoim planie przykłada wiele wagi do tego, aby połączyć przejścia graniczne z Ukrainą. Mowa jest o modernizacji wszystkich odcinków kolejowych docierających na kresy usytuowane w wojewódzkie podkarpackim i lubelskim. Mowa przede wszystkim o odcinku Rzeszów – Medyka - granica, Lublin – Dorohusk czy Stalowa Woda – Hrubieszów. O znaczeniu strategicznym wyróżnia się także linia kolejowa 102 i 108. Pierwsza z nich na odcinku Przemyśl – Malhowice – granica państwa ma zostać odnowiona i zelektryfikowana. Aktualnie od niedawna jest tam dozwolony ruch pociągów, jednak z pewnymi ograniczeniami. Nie mogą one poruszać się szybciej niż 60 km na godzinę. Drugą bardzo ważną inwestycją ma być rewitalizacja i elektryfikacja linii 108 na bieszczadzkim odcinku Zagórz – Krościenko. Projekt zgodnie z Zamierzeniami ma zostać zrealizowany do 2030 r. z perspektywą do 2040.