Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 września 2024 15:47
Reklama
Reklama
Reklama

Ruszył kolejny przetarg na rewitalizację linii kolejowej 108. Wkrótce będzie znany wykonawca łącznika Jedlicze – Szebnie

Spółka PKP PLK podkreśla, że rewitalizacja trasy kolejowej Jasło – Nowy Zagórz jest ważna dla rozwoju kolei na Podkarpaciu. Po jej zrealizowaniu mają się zwiększyć możliwości komunikacyjne podróżnych.
Ruszył kolejny przetarg na rewitalizację linii kolejowej 108. Wkrótce będzie znany wykonawca łącznika Jedlicze – Szebnie

Autor: Tomasz Jefimow

Postępowanie przetargowe, które właśnie ruszyło jest – jak podkreślają władze PKP PLK – istotnym krokiem do realizacji inwestycji na podkarpackim odcinku linii nr 108 Stróże – Krościenko.  

- Inwestujemy w kolej, by jej ogromny potencjał był efektywnie wykorzystywany przez podróżnych i mieszkańców. Wszczęliśmy kolejne postępowanie przetargowe na rewitalizację podkarpackiego odcinka trasy Stróże – Krościenko. Ogłoszone w ubiegłym tygodniu trzy przetargi, szacowane na 6 mld zł pozwolą na realizację ważnych projektów w regionach, w tym także na Podkarpaciu. Podjęte przedsięwzięcia przyniosą wymierne korzyści dla rozwoju i wzmocnienia rangi kolei w Polsce - mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja jest podzielona na etapy o różnych zakresach robót. Przyszłe prace obejmą m.in. przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, która korzystnie zmieni poziom obsługi podróżnych. 

- Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak podkreślają władze spółki kolejowej, ważnym efektem przyszłych prac będą także dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów. Podróżnym mają zapewnić lepszą dostępność i ułatwią komunikację. 

Zadanie obejmuje także przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Wymieniona zostaną istotne dla prowadzenia ruchu kolejowego elementy takie jak rozjazdy, zamontowane będą również nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Inwestycje ważne dla Krosna

Postępowanie przetargowe zakłada cztery opcje inwestycji. Zgodnie z procedurą przetargową PKP PLK może skorzystać z nich w całości lub części. 

Wśród nich jest rozbudowa odcinka ulicy Sikorskiego w Krośnie, wraz z budową skrzyżowania (ronda turbinowego) z ul. Dywizjonu 303 oraz budową dróg dodatkowych obsługujących tereny przyległe.

Jedną z opcji jest też inwestycja wyczekiwana od lat inwestycja. Chodzi o obniżenie torów w Krośnie. Wykonawca w tej części będzie miał za zadanie m.in. uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych oraz wykonanie wszystkich robót budowlanych, wraz z obniżeniem niwelety na niespełna 3-kilometrowym odcinku (od wiaduktu nad Lubatówką w kierunku Sanoka). Powstanie też przystanek Krosno Galeria. 

Władze PKP PLK podkreślają, że ogłoszony przetarg przybliża realizację kolejnej inwestycji, ważnej dla rozwoju kolei w regionie. Dzięki niej mają się zwiększyć możliwości komunikacyjne podróżnych, wybierających kolej jako ekologiczny i wygodny środek transportu. Dla turystów to także lepsza alternatywa podróży, by odkrywać malownicze tereny południowo-wschodniej Polski, w tym Bieszczad.

Termin składania ofert wyznaczono na 18 października. PKP PLK przewiduje, że podpisanie umowy z wykonawcą odbędzie się w połowie przyszłego roku

Łącznica Jelicze-Szebnie

Inwestycję między Jasłem a Nowym Zagórzem zaplanowano w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej. 

Częścią tego projektu jest również budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie. Obecnie dla tego zadania prowadzone jest postępowanie przetargowe.

Na udział zdecydowało się 12 wykonawców. Oferty siedmiu z nich zostały ocenione. Za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum spółek Track Tec Construction z Wrocławia (lider) i INTOP Warszawa. Zaoferowana cena – 298 181 643 zł – mieściła się w założeniach PKP PLK, które poinformowało, że zamierza przeznaczyć na to zadanie (ponad 377 mln zł). 

Łącznica kolejowa zostanie zbudowana między liniami kolejowymi nr 106 (Rzeszów – Jasło) i nr 108 (Stróże – Krościenko). 

W zakresie prac jest budowa nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Zadanie obejmuje również budowę przystanku osobowego o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest też budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych – m.in. tunelu o długości blisko 500 metrów, trzech wiaduktów i pięciu przepustów oraz dwóch przejazdów kolejowo-drogowych.

Budowa łącznicy wyeliminuje konieczność postoju w Jaśle, dla zmiany kierunku jazdy. Powstanie możliwość bezpośredniego połączenia Rzeszów-Krosno-Nowy Zagórz.

PKP PLK szacuje, że skrócenie czasu podróży to ponad pół godziny. Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa wyniesie około 80 minut w ruchu regionalnym.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ